Biyografi
Gulden TURHAN was born in Germany in 1979. She completed her bachelor's degree (2001) in the Textile Department of Marmara University, Master's Degree (2005) and doctorate (2009) in the Business Administration Department at Gebze Institute of High Technology. For six months in 2015-2016, she worked as a visiting researcher at School of Art and Design, Nottingham Trent University where she also received a postdoctoral degree. Since 2019, she has been working as an Associate Professor in the Department of Textile Management and Marketing at Faculty of Technology, Marmara University. She has focused on studies on the marketing of wearable technology products, especially in the textile sector.
Eğitim Bilgileri
2015 - 2016
2015 - 2016Post Doktora
The Nottingham Trent University, School of Art and Design, Birleşik Krallık
2005 - 2009
2005 - 2009Doktora
Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
2002 - 2005
2002 - 2005Yüksek Lisans
Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
1997 - 2001
1997 - 2001Lisans
Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Hazır Giyim Eğitimi Bölümü, Türkiye
Yaptığı Tezler
2009
2009Doktora
Marka yayma uygulamalarında tüketici risk algılarının rolü
Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü
2005
2005Yüksek Lisans
Marka yayma stratejisinde tutum transferini ve başarıyı etkileyen faktörler
Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü
Araştırma Alanları
Sosyal ve Beşeri Bilimler
İşletme
Pazarlama
Yönetim ve Organizasyon
Yönetim ve Yönetici Geliştirme
Mühendislik Yönetimi
Tekstil İşletmeciliği
Stratejik Pazarlama ve Marka Yönetimi
Girişimcilik ve Yenilik Yönetimi
Tekstil Mühendisliği ve Teknolojisi
Tekstil Malzemeleri
Tekstil Tasarımı
Tekstil İşletmeciliği ve Yönetimi
Mühendislik ve Teknoloji
Akademik Unvanlar / Görevler
2019 - Devam Ediyor
2019 - Devam EdiyorDoç. Dr.
Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü
2018 - 2019
2018 - 2019Doç. Dr.
Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü
2015 - 2018
2015 - 2018Öğretim Görevlisi Dr.
Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü
2009 - 2015
2009 - 2015Öğretim Görevlisi Dr.
Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Tekstil Eğitimi Bölümü
2006 - 2009
2006 - 2009Öğretim Görevlisi
Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Tekstil Eğitimi Bölümü
Yönetimsel Görevler
2023 - Devam Ediyor
2023 - Devam EdiyorAnabilim/Bilim Dalı Başkanı
Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü
2020 - 2023
2020 - 2023Anabilim/Bilim Dalı Başkanı
Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü
2013 - 2015
2013 - 2015Mevlana Değişim Programı Kurum Koordinatörü
Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Hazır Giyim Eğitimi Bölümü
2011 - 2015
2011 - 2015Erasmus Programı Kurum Koordinatörü
Marmara Üniversitesi, Teknik Eğitim Fakültesi, Tekstil Eğitimi Bölümü
Akademi Dışı Deneyim
2015 - 2016
2015 - 2016Visiting researcher
Nottingham Trent University
Verdiği Dersler
Yönetilen Tezler
2021
2021Yüksek Lisans
Mağaza içerisinde merchandising faaliyetleri ve tüketici ikna modelleri
Turhan G. (Danışman)
S.SARI(Öğrenci)
SCI, SSCI ve AHCI İndekslerine Giren Dergilerde Yayınlanan Makaleler
2022
2022Motives in Online Shopping through Digital Platforms in Textile: Risk Perception and Purchase Intention
Turhan G.
FIBRES AND TEXTILES IN EASTERN EUROPE , cilt.30, ss.1-7, 2022 (SCI-Expanded)
2022
2022Consumer reactions to high-tech wearable textiles: perceived product importance, consumption benefits and price perceptions
Turhan G., Kaplan B.
JOURNAL OF THE TEXTILE INSTITUTE , ss.1059-1069, 2022 (SCI-Expanded)
2021
2021Consumption Goals of Attributes Associated with a Product: A Study of Smart Running Shoes for a Group of Consumers in Nottingham, UK
TURHAN G., Kent A.
FIBRES & TEXTILES IN EASTERN EUROPE , cilt.29, sa.6, ss.18-21, 2021 (SCI-Expanded)
2014
2014Risk Perceptions and Brand Extension Success Just Another Antecedent or one that Shapes the Effects of others
Turhan G.
Fibres & Textiles In Eastern Europe , cilt.22, ss.23-30, 2014 (SCI-Expanded)
2013
2013An assessment towards the acceptance of wearable technology to consumers in Turkey: the application to smart bra and t-shirt products
Turhan G.
JOURNAL OF THE TEXTILE INSTITUTE , cilt.104, sa.4, ss.375-395, 2013 (SCI-Expanded)
2013
2013Factors affecting consumers' behavioral intention towards apparel stores: A test of the mediating role of brand satisfaction
Turhan G., Özbek A.
Fibres and Textiles in Eastern Europe , cilt.97, sa.1, ss.7-13, 2013 (SCI-Expanded)
Diğer Dergilerde Yayınlanan Makaleler
2022
2022STRUCTURAL FRAMEWORK OF BRAND LOYALTY AFFECTED BY FEATURE CONNOTATIONS THROUGH ATTITUDE TOWARDS SHOPPING IN MERCHANDISING
Sarı S., Turhan G.
İşletme Araştırmaları Dergisi , cilt.14, sa.3, ss.1953-1968, 2022 (Hakemli Dergi)
2022
2022Spor Giyimde Akıllı Ürünlere Yönelik Satın Alma Tutumlarında Ürün Tasarımı ve Tüketici Özelliklerine Bakış
TOR KADIOĞLU C., TURHAN G.
Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi , cilt.13, sa.2, ss.633-652, 2022 (Hakemli Dergi)
2021
2021Akıllı Tekstil Ürünü Olarak Spor Ceket: Yeni Bir Ürüne Yönelik Tüketici Tepkilerinin Örneklem Özelliklerine Göre Değişimi
Turhan G., Doba Kadem F.
Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi , cilt.36, sa.1, ss.89-103, 2021 (Hakemli Dergi)
2014
2014Sport Involvement and Intent to Purchase Attitude Towards Purchasing Behavior as a Mediator Evidence from the Smart T shirt Product
Turhan G.
International Journal of Business and Management Studies , cilt.3, ss.309-316, 2014 (Hakemli Dergi)
2014
2014Building Store Satisfaction Centred on Customer Retention in Clothing Retailing Store Design and Ease of Shopping
Turhan G.
International Journal of Research in Business and Social Science , cilt.3, ss.89-105, 2014 (Hakemli Dergi)
2013
2013The Indirect Effects of Servant Leadership Behavior on Organizational Citizenship Behavior and Job Performance
Zehir C., Akyüz B., Eren Ş. M., Turhan G.
International Journal of Research in Business and Social Science , cilt.2, sa.3, ss.1-13, 2013 (Hakemli Dergi)
2013
2013The application of AHP approach for evaluating location selection elements for retail store A case of clothing store
Akalın M., Turhan G., Şahin A.
International Journal of Research in Business and Social Science , cilt.2, ss.1-20, 2013 (Hakemli Dergi)
2013
2013Building behavioural intentions in automotive industry Brand experience satisfaction trust direct mail communication and attitudes toward advertising
Şahin A., Turhan G., Zehir C.
Business Management Dynamics , cilt.3, ss.45-61, 2013 (Hakemli Dergi)
2013
2013The indirect effects of servant leadership behavior on organizational citizenship behavior and job performance organizational justice as a mediator
Zehir C., Akyüz B., Eren M. Ş., Turhan G.
International Journal of Research in Business and Social Science , cilt.2, ss.1-13, 2013 (Hakemli Dergi)
2012
2012A search for consumer responses to the purchase of retail brands via self confidence perceived risk and shopping value
Turhan G., Akalın M.
Journal of Global Strategic Management , cilt.11, ss.58-69, 2012 (Hakemli Dergi)
2009
2009Marka Yayılımına İlişkin Tüketici Tutumlarının Oluşumunda Marka Bağlılığı ve Algılanan Uyumun Etkileri Performans Risk Algılarının Rolü
Turhan G.
Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , cilt.2, ss.168-197, 2009 (Hakemli Dergi)
2009
2009Marka Yayılımına İlişkin Tüketici Tutumları Üzerinde Etkili Olan Faktörlerin ve Etki Seviyelerinin Ürün Kullanıcısına Göre Değişmesi
Turhan G.
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi , cilt.11, ss.183-210, 2009 (Hakemli Dergi)
2007
2007Marka Yayma Stratejisinde Tutum Transferini Etkileyen Faktörler
Turhan G., Yılmaz C.
Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Öneri Dergisi , cilt.7, ss.35-46, 2007 (Hakemli Dergi)
Hakemli Kongre / Sempozyum Bildiri Kitaplarında Yer Alan Yayınlar
2022
2022Medical Personnel Versus the Others: Comparative Assessment for Adverse Effects of Facemasks Use During COVID-19 in Turkey
Turhan G., Özbek A.
7. Uluslararası Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi Kongresi, İstanbul, Türkiye, 16 Nisan 2022, cilt.2022, ss.451-461
2021
2021Change of Different Approaches to Complaints about the Use of Protective Masks for Medical Personnel during the Pandemic Period According to the Duration of Use of the Mask
Turhan G., Özbek A.
IV. International Conference on COVID-19 Studies, İstanbul, Türkiye, 17 - 19 Nisan 2021, ss.619-628
2020
2020MAĞAZA ATMOSFER ÖZELLİKLERİ ESASLI MARKA İMAJININ TÜKETİCİLERİN MAĞAZA ALIŞVERİŞİNE YÖNELİK TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİ
Sarı S., Turhan G.
V. International Scientific and Vocational Studies Congress – Engineering (BILMES EN 2020), 12 - 15 Aralık 2020, ss.484-500
2018
2018SPORT INTEREST AND EXERCISE DATA PREFERENCES: VARIATIONS ACROSS AGE, GENDER AND LOCATION
Turhan G.
Thirteenth International Conference on Interdisciplinary Social Sciences, Granada, Nikaragua, 25 - 27 Temmuz 2018
2018
2018LEVEL OF RECOGNITION OF TECHNICAL TEXTILE TERMS BY UNIVERSITY STUDENTS
Turhan G., Uzun M.
ETT201 8TH INTERNATIONAL ISTANBUL TEXTILE CONFERENCE, İstanbul, Türkiye, 14 - 16 Nisan 2018
2018
2018PRICE PERCEPTIONS FOR SMART TEXTILE PRODUCTS ACCORDING TO DIFFERENT ECONOMIC INDICATORS
Turhan G., Akalın M.
ETT 2018 8th INTERNATIONAL ISTANBUL TEXTILE CONFERENCE, İstanbul, Türkiye, 14 - 16 Nisan 2018
2018
2018CATEGORIES OF SPORTS AND EXERCISE-RELATED PRODUCTS PURCHASED IN THE UK AND THE REASONS FOR THEIR PREFERENCE
Turhan G., Akalın M.
ETT2018 8th International Istanbul Textile Conference, İstanbul, Türkiye, 14 - 16 Nisan 2018
2017
2017TAVUKÇULUK ATIKLARI İLE FANTEZİ İPLİK ÜRETİMİ
UZUN M., USTA İ., TURHAN G.
1nd International Turkish World Enginering and Science Congress, 7 - 10 Aralık 2017
2017
2017What are the product benefits that shape consumer evaluations? Application to the smart cardio tops or bra for people in Nottingham city, UK
Turhan G., Akalın M., Uzun M., Sancak E., Atak O.
Uluslararası Türk Dünyası Mühendislik ve Fen Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 7 - 10 Aralık 2017
2017
2017Product evaluation with the goal-based model: A study of smart running shoes to consumers in Nottingham, UK
TURHAN G., AKALIN M., UZUN M.
The International Scientific Congress Applied Sports Sciences, Sofija, Bulgaristan, 1 - 02 Aralık 2017
2017
2017KALOJEN TAKVİYELİ YARA ÖRTÜSÜ GELİŞTİRİLMESİ VE PAZARLANMASI
Uzun M., Turhan G.
ULUSAL ÇUKUROVA TEKSTİL KONGRESİ, Adana, Türkiye, 28 - 29 Eylül 2017
2017
2017Product goals evaluation for smart socks by using laddering method and expectancy valuemodel
Turhan G.
4th Annual International Conference on Social Sciences, Athens, Yunanistan, 24 - 27 Temmuz 2017, ss.44
2016
2016Product price versus importance effects in consumer reactions to the purchasing of smart wearable products
Turhan G., Akalın M.
the International Journal of Arts Sciences (IJAS) International Conference for Social Sciences and Humanities., Freiburg, Almanya, 29 Kasım - 02 Aralık 2016
2015
2015Evaluation of alternative locations for a clothing store via a new statistical approach: Pugh method
TURHAN G., AKALIN M.
International Journal of Arts and Sciences (IJAS), Üsküp, Makedonya, 30 Haziran - 03 Temmuz 2015
2015
2015Comparative assessment of attributes and ranking of alternative product variants for smart running shoes
Turhan G.
The International Conference on Engineering and Natural Sciences, Skopje, Makedonya, 15 - 17 Mayıs 2015
2015
2015Consumer Demographics and Purchase Intention: A Study of Smart T-Shirt Product for Turkish Men
Turhan G., Akalın M.
International Conference on Research in Education and Science, Antalya, Türkiye, 23 - 26 Nisan 2015
2014
2014An Examination of Demographics Habits and Buying Intentions for Turkish Women Smart bra as an innovative product
Turhan G.
International Academic Conference on Social Sciences and Humanities in Prague., Praha, Çek Cumhuriyeti, 13 - 14 Kasım 2014
2013
2013Literature Review on Selection Criteria of Store Location Based on Performance Measures
Turhan G., Akalin M., Zehir C.
9th International Strategic Management Conference, Riga, Letonya, 27 - 29 Haziran 2013, cilt.99, ss.391-402
2011
2011Factors that Affect Consumers Adoption Intention of Smart Product Innovations A Study of Smart Bra and T shirt Products as High Tech Innovations
AKALIN M., TURHAN G.
Managing Innovation in Textiles International Conference, Manchester, İngiltere, 30 Kasım - 02 Aralık 2011
2011
2011Role of perceived value in achieving brand commitment
TURHAN G.
The First International Conference on Value Addition and Innovation in Textile, Faisalabad, Pakistan, 13 - 14 Mart 2011
2010
2010An investigation into the mediating effect of risk probability in the brand loyalty and purchase intention relationship
TURHAN G.
METU Dept. of Business Administration 2010, Muhan Soysal Business Conference, Ankara, TURKEY, Ankara, Türkiye, 16 - 19 Haziran 2010
2008
2008Türk tüketicileri için tutumsal marka bağlılığının belirleyicileri
TURHAN G., YILMAZ C.
Niğde Tekstil Sempozyumu, Niğde, Türkiye, 4 - 06 Haziran 2008
2005
2005Factors impacting on brand trust in strategic brand management
DURSUN İ., TÜMER KABADAYI E., TURHAN G.
Proceedings of International Strategic Management Conference, Çanakkale, Turkey, Çanakkale, Türkiye, 23 - 25 Haziran 2005
Kitap & Kitap Bölümleri
2023
2023Tekstilde Metaverse Uygulamaları
Gençay S., Turhan G.
Doğa ve Mühendislik Bilimlerinde Güncel Tartışmalar 8, ÇOĞUN Hikmet Y., PARLAR İshak, ÜZMUŞ Hasan, Editör, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, ss.44-49, 2023
2022
2022Mayo Ürünlerinde Kullanılan Tekstil Malzemeleri ve Özellikleri
Temel E. G., Turhan G., Pars A.
Doğa ve Mühendislik Bilimlerinde Güncel Tartışmalar 7 , Hikmet Y. ÇOĞUN,Hasan ÜZMUŞ,İshak PARLAR, Editör, Bilgin Kültür Sanat Yayınları, Ankara, ss.12-27, 2022
2022
2022MARKA LİDERLİĞİNİN İTİCİ GÜÇLERİ: YENİLİKÇİLİK, BELİRGİNLİK, GÜVEN, MÜŞTERİ HİZMETLERİ MÜKEMMELLİĞİ, DEĞER VE BAĞLILIK
Turhan G., Akdemir A.
Muhasebe Pazarlama Organizasyon : Teori ve Uygulama, Şahin Karabulut, Editör, Ekin Yayınevi , Bursa, ss.265-273, 2022
2022
2022Türkiye’de Hazır Giyim Sektöründe Dijital Dönüşüm Süreci Uygulamaları ve Vaka Analizi Çalışması
Kasapoğlu E., Turhan G.
Yönetim ve Strateji Alanında Yaşanan Gelişmelere Akademik Yorumlar, Şahin Karabulut, Editör, Ekin Yayınevi, Bursa, ss.237-247, 2022
2022
2022INVESTIGATING CONSUMER EVALUATIONS ABOUT THE PURCHASING OF INNOVATIVE TEXTILES IN TERMS OF PRODUCT INTEREST AND BENEFITS
Turhan G., Tor Kadıoğlu C.
İşletme Biliminde Muhasebe, Pazarlama ve Organizasyon Konuları, Şahin Karabulut, Editör, Ekin Yayınevi , Bursa, ss.41-54, 2022
2021
2021Innovative Investments and Strategic Success Criteria in The Global Market: Hassan Textile Company Case Analysis in the Technical Textiles Sector
Turhan G., Akdemir A.
An Interdisciplinary Approach to the Management of Organizations, Ali Akdemir,Hasan Arslan, Editör, E-BWN Publication House, Bialystok, ss.10-21, 2021
Bilimsel Kuruluşlardaki Üyelikler / Görevler
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam EdiyorThe Textile Institute
Üye
2019 - 2020
2019 - 20201.ÖRGÜTLERİN YÖNETİMİ ULUSLARARASI KONGRESİ
Yürütme Kurulu Üyesi
2010 - 2011
2010 - 2011The Textile Institute, UK, Üye , 2010-2011
Üye
Ödüller
Haziran 2012
Haziran 2012En iyi makele ödülü
8Th International Strategic Management Conference
Sanatsal Etkinlik
Burslar
2015 - 2016
2015 - 2016