Biography
After completing his primary and secondary education in Antakya, he graduated from Gaziantep Science High School in 1993. He completed his undergraduate education in Gazi University Biology Teaching Department in 1997. He received his Ph.D. (2004) and Master's (2000) degrees in Curriculum & Instruction from Pennsylvania State University in Science Education. He received his Master's Degree in Educational Psychology (2001) from the same university. He worked as a visiting researcher at the University of Melbourne Institute of Technology (RMIT) in Australia in 2007 and at the University of Saskatchewan in Canada in 2012. His research interests include inquiry science teaching, students' understanding of scientific research, the nature of science and biology, developing the understanding and skills necessary for 21st-century citizenship, and Biology Teacher Education. His current research focuses exploring students' thinking and understanding in biology, enhancing the classroom experience for students through active learning, evaluating the long-term impact of different orientations of teaching on students' biological concepts and professional development in STEM, and on developing assessment instruments.
Education
2000 - 2004
2000 - 2004Doctorate
Pennsylavania State University University College Park Campus, Graduate School of Education, Curriculum And Instruction, United States Of America
1999 - 2001
1999 - 2001Postgraduate
The Pennsylvania State University, Graduate School of Education, Educational Psychology, United States Of America
1999 - 2000
1999 - 2000Postgraduate
Pennsylavania State University University College Park Campus, Graduate School of Education, Curriculum & Instruction, United States Of America
1993 - 1997
1993 - 1997Undergraduate
Gazi University, Gazi Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Turkey
Dissertations
2004
2004Doctorate
Exploring Prospective Secondary Science Teachers’ Understandings of Scientific Inquiry and Mendelian Genetics Concepts Using Computer Simulation
Pennsylavania State University University College Park Campus, Curriculum And Instruction
Foreign Languages
C1 Advanced
C1 AdvancedEnglish
Research Areas
Test and Measurement in Education
Curriculum Development
Education in Biology
Teacher Training
Teacher Training For Secondary School
Academic Positions
2023 - Continues
2023 - ContinuesProfessor
Marmara University, Ataturk Faculty of Education, Mathematics and Science Education
2012 - 2023
2012 - 2023Associate Professor
Marmara University, Ataturk Faculty of Education, Mathematics and Science Education
2008 - 2012
2008 - 2012Assistant Professor
Marmara University, Ataturk Faculty of Education, Mathematics and Science Education
2004 - 2008
2004 - 2008Research Assistant
Marmara University, Ataturk Faculty of Education, Mathematics and Science Education
1999 - 2004
1999 - 2004Research Assistant
Pennsylavania State University University College Park Campus, College Of Education, Curriculum And Instruction
Managerial Experience
2015 - 2017
2015 - 2017Head of Department
Marmara University, Ataturk Faculty of Education, Mathematics and Science Education
2009 - 2012
2009 - 2012Head of Department
Marmara University, Ataturk Faculty of Education, Mathematics and Science Education
Non Academic Experience
2004 - Continues
2004 - ContinuesÖğretim Elemanı
Marmara Universitesi, Öğretim Elemanı
2012 - 2015
2012 - 2015Yürütme Kurulu Üyesi
University, Marmara Üniversitesi, İnovasyon ve Teknoloji Transferi Ofisi (MİTTO), Yürütme Kurulu Üyesi
2008 - 2008
2008 - 2008Araştırmacı
Royal Melbourne Institute of Technology, Araştırmacı
2000 - 2004
2000 - 2004Araştırma Görevlisi
Pennsylvania State University, Araştırma Görevlisi
Courses
Doctorate
Fen Eğitimi Araştırma Analizi
Modern Ölçme Teorileri
Eğitimde Ölçekleme Teknikleri
Nicel Araştırma Yöntemleri
İstatistik Yöntemlerine Giriş
Fen Öğretimi Stratejileri
İleri İstatistik
Eğitim Araştırmalarında Veri Analizi
Modern Ölçme Teorileri
Fen Eğitimi Araştırma Alanları
İleri İstatistik
Postgraduate
Eğitimde İstatistiksel Yöntemler
Öğrenme Teorileri
Eğitimde İstatistiksel Yöntemler
Seminer
Fen Projeleri Geliştirme
Ölçek Geliştirme
Fen Öğretimi Stratejileri
Eğitim Araştırmalarına Giriş
Eğitimde İstatistiksel Yöntemler
Ölçek Geliştirme
Ölçek Geliştirme
Akademik Yazım
Eğitim Araştırmaları İçin İstatistiğe Giriş
Öğrenme Teorileri ve Öğretim
Undergraduate
Bilim ve Araştırma Etiği
Sınıf içi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi
Okul Dışı Öğrenme Ortamları
Eğitimde Araştırma Yöntemleri
Biyolojide Seçme Konular II
Öğretmenlik Uygulaması
Biyoloji Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme
Biyoloji Öğretim Yöntemleri
İstatistik I
İstatistik II
Genetik II
Genetik I
Okul Deneyimi
Özel Öğretim Yöntemleri I
Ölçme ve Değerlendirme
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
İnsan Anatomisi ve Fizyolojisi
Genetik I
Ölçme ve Değerlendirme
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Alan Eğitiminde Araştırma Projesi
Supervised Theses
2023
2023Doctorate
Biyoloji öğretiminde ters-yüz öğretim modelinin akademik başarı, motivasyon, derse karşı tutum, üst-bilişsel farkındalık ve bilişsel yük üzerine etkisi
Çakır M. (Advisor)
G.ERKAN(Student)
2023
2023Doctorate
Sosyobilimsel konular ile işlenen biyoloji dersinin öğrenci başarı, tutum, bilimin doğası anlayışı, bilimsel düşünme ve karar verme becerileri üzerine etkisi
Çakır M. (Advisor)
F.KARAER(Student)
2017
2017Postgraduate
Biyoloji öğretmen adaylarının bazı genel biyoloji kavram anlayışlarının incelenmesi
ÇAKIR M. (Advisor)
Ö.UZUNHASANOĞLU(Student)
2017
2017Postgraduate
Otizmli çocuklara sahip babaların evlilik yaşam ve çocuğunu kabul red düzeylerinin eğitim açısından incelenmesi
Çakır M. (Advisor)
H.TEKİN(Student)
2016
2016Postgraduate
İngilizce öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim süreçleri ve hizmetiçi eğitim etkinliklerinin sınıf içi performanslarına etkisine ilişkin algıları
ÇAKIR M. (Advisor)
D.GÜMÜŞLÜOĞLU(Student)
2015
2015Doctorate
Fen derslerinde bilim tarihi kullanımının ortaöğretim fen alanları öğretmenlerinin eğitim oryantasyonları çerçevesinden incelenmesi
ÇAKIR M. (Advisor)
Ç.DİLEK(Student)
2015
2015Postgraduate
KPSS biyoloji alan bilgisi sorularının alan bilgisi yeterlikleri çerçevesinde yenilenmiş Bloom Taksonomisi ile analizi: 2013 yılı örneği
ÇAKIR M. (Advisor)
A.KALA(Student)
2014
2014Doctorate
Mesleğe yeni başlayan fen öğretmenlerinin pedagojik ve epistemolojik inançları ve sınıf içi uygulamaları: Boylamsal durum çalışması
ÇAKIR M. (Advisor)
Ö.KIVILCAN(Student)
2013
2013Postgraduate
2007 biyoloji öğretim programındaki ölçme ve değerlendirme anlayışının ortaöğretim ders kitaplarına yansımanın değerlendirilmesi
ÇAKIR M. (Advisor)
S.Çetin(Student)
2013
2013Postgraduate
Biyoloji derslerinde öğretmenlerin kişilerarası davranışı, sınıf öğrenme ortamı ve öğrenci başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
ÇAKIR M. (Advisor)
S.DAĞDELEN(Student)
2013
2013Postgraduate
2007 biyoloji öğretim programındaki ölçme ve değerlendirme anlayışının ortaöğretim ders kitaplarına yansımasının değerlendirilmesi
ÇAKIR M. (Advisor)
S.ÇETİN(Student)
2012
2012Postgraduate
UV ışınlarıyla sertleşebilen yüzey kaplama uygulamaları ve karakterizasyonu
ÇAKIR M. (Advisor)
B.Hilal(Student)
2010
2010Postgraduate
Mendel genetiği konusunda teşhis testi geliştirilmesi ve geçerlilik çalışması
ÇAKIR M. (Advisor)
B.ALDEMİR(Student)
2009
2009Postgraduate
Genetik Bilimi'nin lise öğrencileri tarafından öğrenilmesinde simülasyonun rolü
ÇAKIR M. (Advisor)
S.Karaağaç(Student)
2009
2009Postgraduate
Genetik biliminin lise öğrencileri tarafından öğrenilmesinde simülasyonun rolü
ÇAKIR M. (Advisor)
S.KARAAĞAÇ(Student)
2008
2008Postgraduate
Biyoloji öğretmen adaylarının genetik kavramları anlayışları ve problem çözme becerileri üzerine nitel bir araştırma
ÇAKIR M. (Advisor)
M.TATMAN(Student)
Taught Courses and Trainings
2017 - 2017
2017 - 2017Alan Uzmanlarıyla Nitel Temelli Araştırmalara Yolculuk
Academic Units - Training
Çakır M.
Articles
2025
20251. Adaptation of the Teacher Homework Reasons Scale into Turkish and Development of the Teacher Homework Feedback Frequency Scale
Avcı S., Özgenel M., Çakır M., Yapıcı S.
INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOLOGY AND EDUCATIONAL STUDIES , vol.12, no.2, pp.141-153, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
2025
20252. Biyoloji Eğitiminde Öğrenme Stillerinin Rolü: Lise Türlerine Göre Öğrencilerin Tutumları ve Başarıları
TUNÇER S. S., ÇAKIR M.
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi
, vol.61, no.61, pp.233-257, 2025 (Peer-Reviewed Journal)
2024
20243. Examining Social Media Addiction as a Predictor of Academic Achievement and Academic Procrastination: A Cohort of Undergraduate Students
Avcı S., Çakır M., Akınci T.
JOURNAL OF EFFICIENCY AND RESPONSIBILITY IN EDUCATION AND SCIENCE
, vol.17, no.4, pp.286-298, 2024 (ESCI)
2024
20244. Middle School Graduates' Understandings of Scientific Inquiry and Its Relation to Academic Achievement
Doğan Ö. K., Han Tosunoğlu Ç., Arslan N., Çakir M., Irez O. S.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION
, vol.22, no.1, pp.143-166, 2024 (SSCI)
2023
20235. Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları Başarı Testinin Geliştirilmesi ve Lise Öğrencilerinin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi
KARAER F., ÇAKIR M., İREZ O. S.
TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES , vol.18, no.2, pp.553-579, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
2022
20226. In-service science teachers' purposes for integrating the history of science: the role of their science teaching orientation
Bakanay C. D., Çakır M.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION
, vol.44, pp.939-961, 2022 (SSCI)
2022
20227. Öğrencilerin Öğrenme Ortamı ve Öğretmenlerinin Kişilerarası Davranışına Yönelik Algılarının Fen Başarı ve Tutumlarına Etkisi
Alışır Z. N., DOĞAN Ö. K., Yılmaz Z., ÇAKIR M.
Istanbul Aydin University , vol.8, no.1, pp.1-29, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
2021
20218. Parents' Emotional Support, Subjective Well-Being, Mastery Goal Orientation, and Sense of Belonging in School as The Determinants of Resilience and Achievement in High Schools
Çakır M., Avcı S.
Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
, vol.25, no.1, pp.235-252, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
2020
20209. Factors Affecting Teachers' Smart Board Acceptance and Use: Structural Equation Modeling
Avcı S., Çakır M.
Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.10, no.3, pp.966-979, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
2020
202010. A Longitudinal Study of a New Science Teacher’s Beliefs and Classroom Practices
Doğan Ö. K., Çakır M., Tillotson J. W., Young M., Yager R. E.
International Journal of Progressive Education
, vol.16, no.1, pp.84-99, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
2020
202011. Biyoloji Öğretmen Adaylarının Genel Biyoloji Kavram Anlayışlarını Ölçmek İçin İki Aşamalı Tanı Testi Geliştirilmesi ve Uygulanması
Uzunhasanoğlu Ö., Çakır M., Avcı S.
Turkish Studies - Educational Sciences
, vol.15, no.4, pp.2404-2423, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
2019
201912. An international collaborative investigation of beginning seventh grade students' understandings of scientific inquiry: Establishing a baseline
Lederman J., Lederman N., Bartels S., Jimenez J., Akubo M., Aly S., et al.
JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING
, vol.56, no.4, pp.486-515, 2019 (SSCI, Scopus)
2018
201813. Evrim Öğretimi Öz Yeterlik Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
İNAN S., İREZ O. S., HAN Ç., ÇAKIR M.
Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol.8, no.2, pp.241-260, 2018 (Peer-Reviewed Journal)
2017
201714. Determining Primary School Teachers’ Perspectives of Alternative Assessment and Evaluation
Özenç M., Doğan M. C., Çakır M.
Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
, vol.30, pp.588-607, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
2017
201715. Investigating Prospective Teachers’ Perceived Problem-solving Abilities in Relation to Gender, Major, Place Lived, and Locus of Control
Çakır M.
Universal Journal of Educational Research
, vol.5, no.6, pp.1030-1038, 2017 (Scopus)
2016
201616. Fen Alan Öğretmenlerinin Bilim Eğitimi Amaçlarının İncelenmesi
Bakanay Ç. D., Çakır M.
Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi
, vol.4, no.2, pp.88-100, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
2016
201617. Phenomenology and its Reflections on Science Education Research
Bakanay Ç. D., Çakır M.
International Online Journal of Educational Sciences
, vol.4, no.8, pp.161-177, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
2016
201618. High school students’ perceptions of environmental issues: a case study in Izmir
Doğan Ö. K., Çakır M.
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi
, vol.44, pp.15-31, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
2016
201619. Analysis of 2013 civil servant selection examination biology test questions according to teacher content knowledge competencies and revised Bloom taxonomy
Kala A., Çakır M.
International Journal of Human Sciences
, vol.13, no.1, pp.243, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
2015
201520. Teaching Mendelian genetics with a virtual Drosophila laboratory
Çakır M., Doğan Ö. K.
School Science Review
, vol.97, pp.10-15, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
2015
201521. Sınıf Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yeterliklerinin Belirlenmesi
MEHMET Ö., ÇAKIR M.
ELEMENTARY EDUCATION ONLINE
, vol.14, no.3, pp.914-933, 2015 (Scopus)
2015
201522. The Interplay between Biology Teachers Interpersonal Behavior and Students Perceptions of the Classroom Learning Environment
Çakır M., Selen I.
The International Journal of Science, Mathematics and Technology Learning
, vol.21, no.2, pp.1-9, 2015 (Scopus)
2015
201523. Exploring primary school teachers’ competencies of alternative assessment and evaluation Sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme yeterliklerinin belirlenmesi
Özenç M., Çakır M.
Elementary Education Online
, vol.14, no.3, pp.914-933, 2015 (Scopus)
2015
201524. Validity and Reliability Study of the Turkish Version of Continuing Motivation for Science Learning Scale
Erdoğan D., Çakır M., Gürel C., Şeker H.
Trakya Eğitim Dergisi
, vol.5, no.2, pp.125-136, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
2014
201425. The Relationship between Gender and Classroom Environment in Turkish Science Classrooms
Welch A., Çakır M., Ray C., Peterson C.
Educational Research and Reviews
, vol.9, no.20, pp.125-136, 2014 (Peer-Reviewed Journal)
2013
201326. Examining High School Biology Textbooks in Terms of Assessment and Evaluation Approach in the 2007 Biology Education Program
Çetin S., Çakır M.
Trakya Eğitim Dergisi
, vol.3, no.2, pp.104-113, 2013 (Peer-Reviewed Journal)
2013
201327. Examining Prospective Pre-School and Biology Teachers’ Metacognitive Awareness and Epistemological Beliefs
Bedel E. F., Çakır M.
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi
, vol.37, no.37, pp.84-98, 2013 (Peer-Reviewed Journal)
2012
201228. International Survey on Bioenergy Knowledge, Perceptions, and Attitudes Among Young Citizens
Halder P., Prokop P., Chang C., Usak M., Pietarinen J., Havu-Nuutinen S., et al.
BIOENERGY RESEARCH
, vol.5, no.1, pp.247-261, 2012 (SCI-Expanded)
2012
201229. A cross-cultural validation of the Technology-Rich Outcomes-Focused Learning Environment Inventory (TROFLEI) in Turkey and the USA
Welch A. G., Çakır M., Peterson C. M., Ray C. M.
RESEARCH IN SCIENCE & TECHNOLOGICAL EDUCATION
, vol.30, no.1, pp.49-63, 2012 (SSCI)
2011
201130. Exploring Nature of Science Understandings of Turkish Pre service Science Teachers
İrez O. S., Çakır M., Şeker H.
e-Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (elektronik)
, vol.5, no.2, pp.6-17, 2011 (Peer-Reviewed Journal)
2011
201131. Validity and Reliability of the Turkish Form of Technology-Rich Outcome-Focused Learning Environment Inventory
Cakir M.
KURAM VE UYGULAMADA EGITIM BILIMLERI
, vol.11, no.4, pp.1959-1963, 2011 (SSCI)
2011
201132. Problem Solving in Genetics: Conceptual and Procedural Difficulties
Karagoz M., Çakır M.
KURAM VE UYGULAMADA EGITIM BILIMLERI
, vol.11, no.3, pp.1668-1674, 2011 (SSCI)
2011
201133. Scientific Inquiry and Nature of Science: Implications for Teaching, Learning, and Teacher Education
Çakır M.
SCIENCE & EDUCATION
, vol.20, pp.381-387, 2011 (SCI-Expanded)
2011
201134. ENHANCING MENDELIAN GENETICS CONCEPTS USING A GUIDED COMPUTER-MEDIATED INQUIRY
ÇAKIR M.
JOURNAL OF BALTIC SCIENCE EDUCATION
, vol.10, no.3, pp.156-167, 2011 (SSCI)
2011
201135. İki Aşamalı Genetik Kavramlar Tanı Testi Geliştirme ve Geçerlik Çalışması
Çakır M., Begüm A.
Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , vol.8, no.16, pp.335-354, 2011 (Peer-Reviewed Journal)
2011
201136. Epistemological Dialogue of Validity Building Validity in Educational and Social Research
ÇAKIR M.
EDUCATION , vol.132, no.4, pp.664-675, 2011 (Peer-Reviewed Journal)
2010
201037. Horizon of Science Education Reform in Turkey Challenges Ahead
İREZ O. S., ÇAKIR M.
Journal of Kirsehir Education Faculty
, vol.11, no.4, pp.79-96, 2010 (Peer-Reviewed Journal)
2010
201038. Fakülte-okul i˙şbirligi modelinin değerlendirilmesi: Ortaöğretim fen alanlari öğretmen adaylarinin görüşleri
Bekgroğlu F. O., Kahvecg A., İREZ O. S., Şeker H., ÇAKIR M.
Journal of Turkish Science Education
, vol.7, no.4, pp.148-168, 2010 (Scopus)
2010
201039. Fakülte-Okul İşbirliği Modelinin Değerlendirilmesi: Uygulama Öğretmenlerinin Görüşleri
ÇAKIR M., BEKİROĞLU F., İREZ O. S., KAHVECİ A., ŞEKER H.
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , no.31, pp.69-81, 2010 (Peer-Reviewed Journal)
2010
201040. Understandings of current environmental issues: Turkish case study in six teacher education colleges
Çakır M., İrez O. S., Doğan Ö. K.
EDUCATIONAL STUDIES
, vol.36, no.1, pp.21-33, 2010 (SSCI)
2010
201041. Fakülte Okul İşbirliği Modelinin Değerlendirilmesi Öğretmen Adaylarının Görüşleri
BEKİROĞLU F., KAHVECİ A., İREZ O. S., ŞEKER H., ÇAKIR M.
Journal of Turkish Science Education , vol.7, no.4, pp.148-168, 2010 (Scopus)
2008
200842. Constructivist Approaches to Learning in Science andTheir Implications for Science Pedagogy A Literature Review
Çakır M.
International Journal of Environmental Science Education
, vol.3, no.4, pp.193-206, 2008 (Peer-Reviewed Journal)
2007
200743. Original research and peer review using web based collaborative tools by college students
ÇAKIR M., CARLSEN W.
The Turkish Online Journal of Educational Technology , vol.6, no.4, pp.38-45, 2007 (Peer-Reviewed Journal)
2006
200644. Critical Reflective Approach to Teach the Nature of Science A Rationale and Review of Strategies
İREZ O. S., ÇAKIR M.
Türk fen Eğitimi dergisi , vol.3, pp.19-35, 2006 (Peer-Reviewed Journal)
Papers Presented at Peer-Reviewed Scientific Conferences
2025
20251. Contemporary Trends and Challenges in Biology Education: Preparing Students for 21st Century Scientific Citizenship
Çakır M.
Mathematics, Science, and Computer Science Education International Seminar – International Workshop on Advanced Learning Sciences (MSCEIS-IWALS), Bandung, Indonesia, 6 - 08 November 2025, (Unpublished)
2025
20252. Self-Control, Future Time Perception, and Their Impact on Social Media Addiction and Academic Procrastination
AVCI S., ÇAKIR M., AKINCİ T.
2025 American Educational Research association (AERA) Annual Meeting, Denver, United States Of America, 23 - 27 April 2025, (Full Text)
2025
20253. Parental Involvement, Motivation, and Academic Outcomes: A Structural Equation Modeling Approach
AVCI S., ÖZGENEL M., ÇAKIR M.
2025 American Educational Research association (AERA) Annual Meeting, Denver, United States Of America, 23 - 27 April 2025, (Full Text)
2023
20234. İlköğretim Fen Bilimleri Ders Kitaplarının Dijital Okuryazarlık Açısından İncelenmesi
GÜLSOY A. T., ÇAKIR M.
15. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (UFBMEK-2023), Kars, Turkey, 27 - 30 September 2023, (Summary Text)
2023
20235. Digital Literacy in Turkish High School Science Textbooks
GÜLSOY A. T., ÇAKIR M.
European Science Education Research Association (ESERA), Kapodokya, Turkey, 28 August - 01 September 2023, (Full Text)
2023
20236. Examining Primary School Science Textbooks in Terms of Digital Literacy
GÜLSOY A. T., ÇAKIR M.
European Conference on Educational Research, ECER, Glasgow, England, 22 - 25 August 2023, (Full Text)
2023
20237. Understanding of Scientific Inquiry and Its’ Relation to Academic Achievement: A Large Scale Study
HAN TOSUNOĞLU Ç., DOĞAN Ö. K., ARSLAN N., ÇAKIR M., İREZ O. S.
National Association of Research in Science Teaching (NARST) Annual International Conference, Chicago, United States Of America, 18 April 2023, (Summary Text)
2023
20238. Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları Ünitesi'nin Sosyobilimsel Konular ile Öğretimi Hakkında Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi
Karaer F., ÇAKIR M.
16. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Ankara, Turkey, 11 March 2023, pp.98-103, (Full Text)
2023
20239. Biyoloji Öğretiminde Ters-Yüz Öğretim Modelinin Öğrenenlerin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
ÇAKIR M., Erkan G.
16. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Ankara, Turkey, 11 March 2023, pp.38-43, (Full Text)
2018
201810. Kamu ve Özel Eğitim Kurumlarında Çalışan Ortaöğretim Fen Bilimleri Öğretmenlerinin İş Doyumları ve Özyeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
KONAN E., ÇAKIR M., DOĞAN Ö. K.
International Balkan Education and Science Congress, 6 - 08 September 2018, (Full Text)
2018
201811. Lise Öğrencilerinin Klasik Genetik Bilgileri, Sosyo-bilimsel Genetik Problemlere Yaklaşımları İle Dünya Görüşleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
ARSLANOĞLU S., ÇAKIR M., DOĞAN Ö. K.
International Balkan Education and Science Congress, 6 - 08 September 2018, (Full Text)
2018
201812. A View of Teachers’s Use of History of Science Through Their Science Orientations
BAKANAY Ç. D., ÇAKIR M.
American Educational Research Association (AERA), New York, United States Of America, 13 - 18 April 2018, (Full Text)
2017
201713. Biyoloji Öğretmen Adaylarının Bazı Genel Biyoloji Kavram Anlayışlarının İncelenmesi
Uzunhasanoğlu Ö., ÇAKIR M.
Uluslararası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Sempozyumu, Bandırma, Turkey, 3 - 05 November 2017, pp.786-787, (Summary Text)
2017
201714. The Effects of Replicating Historical Experiments And Models On Students’ Attitudes Towards Science And Their Understandings Of Nature Of Science
KÖYLÜ Z. N., KUYUMCİYAN M., İREZ O. S., DOĞAN Ö. K., HAN Ç., ÇAKIR M.
European Science Education Research Association, Dublin, Ireland, 21 - 25 August 2017, (Summary Text)
2017
201715. The Effects of Replicating Historical Experiments And Models On Students’ Attitudes Towards Science And Their Understandings Of Nature Of Science.
Köylü Z., Kuyumciyan M., İrez O. S., Doğan Ö. K., Han Tosunoğlu Ç., Çakır M.
European Science Education Research Association, Dublin, Ireland, 14 - 18 August 2017, pp.18, (Summary Text)
2017
201716. Teaching evolution self-efficacy scale: The development, validation and reliability study.
İnan S., İREZ O. S., HAN Ç., ÇAKIR M.
The Eurasia Proceedings of Educational Social Sciences, 1 - 03 July 2017, (Summary Text)
2017
201717. Evolution Teaching Self Efficacy Scale: Validityand Reliability Study.
İnan S., İrez O. S., Han Tosunoğlu Ç., Çakır M.
International Conference on Education in Mathematics, Science Technology, Aydın, Turkey, 18 - 21 May 2017, pp.111-114, (Full Text)
2017
201718. Evolution Teaching Self Efficacy Scale: Validityand Reliability Study
İnan S., İREZ O. S., HAN Ç., ÇAKIR M.
International Conference on Education in Mathematics, Science Technology, Aydın, Turkey, 17 - 20 May 2017, (Summary Text)
2017
201719. EVOLUTION TEACHING SELF EFFICACY SCALE: VALIDITYAND RELIABLITY STUDY
İNAN S., İREZ O. S., HAN Ç., ÇAKIR M.
International Conference on Education in Mathematics, Science & Technology, 18 - 20 May 2017, (Summary Text)
2017
201720. Science Teachers as Scenerio Developers for Problem-Based Learning
ÇAKIR M., AKÇAY H.
International Conference on Education in Mathematics Science Technology, 18 - 21 May 2017, (Summary Text)
2017
201721. Tarihi Deney ve Modellerin Tekrarlanması Yaklaşımının Öğrencilerin Bilime Karşı Tutumları ve Bilimin Doğası Anlayışları Üzerine Etkisi
Köylü Z. N., Kuyumciyan M., İREZ O. S., DOĞAN Ö. K., HAN Ç., ÇAKIR M.
II. Uluslararasu Felsefe, Eğitim, Sanat ve Bilim Tarihi Sempozyumu ve Sergisi, 3 - 07 May 2017, (Summary Text)
2017
201722. Biyoloji Öğretmen Adaylarının Mendel Genetiği Kavramları
ÇAKIR M.
VII. Uluslararası Eğitimde Araştırmalar Kongresi, 27 - 29 April 2017, (Summary Text)
2017
201723. Biyoloji Öğretiminde Yansıtıcı Öğrenme Günlüklerinin Kullanılması
ÇAKIR M.
VII. Uluslararası Eğitimde Araştırmalar Kongresi, 27 - 29 April 2017, (Summary Text)
2016
201624. Farklı Alanlardaki Lisansüstü Öğrencilerinin Bilim Anlayışlarının Karşılaştırılması
ÇAKIR M., İREZ O. S.
VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 5 - 08 May 2016, (Full Text)
2016
201625. Fen Alan Öğretmenlerinin Bilim Eğitiminin Amacına Yönelik Görüşleri
BAKANAY Ç. D., ÇAKIR M.
VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 5 - 08 May 2016, (Full Text)
2016
201626. Mesleğe Yeni Başlayan bir Fen Öğretmeninin Boylamsal Durum Çalışması Eğitimsel İnançları ve Sınıf İçi Uygulamalarının Uyumu
DOĞAN Ö. K., ÇAKIR M.
VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 5 - 08 May 2016, (Full Text)
2016
201627. Biyoloji Öğretmenliği Programlarının Karşılaştırılması ve Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi Kapsamının Programlara Uygunluğu
KALA A., ÇAKIR M.
VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 5 - 08 May 2016, (Full Text)
2016
201628. MESLEĞE YENİ BAŞLAYAN BİR FEN ÖĞRETMENİNİN BOYLAMSAL DURUM ÇALIŞMASI EĞİTİMSEL İNANÇLARI VE SINIF İÇİ UYGULAMALARININ UYUMU
Doğan Ö. K., Çakır M.
VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale, Turkey, 5 - 08 May 2016, (Full Text)
2016
201629. Analysis of Biology Content Knowledge Test According to Cognitive Process Dimension of Revised Bloom Taxanomy
KALA A., ÇAKIR M.
International Conference on Education in Mathematics, Science & Technology, 19 - 22 May 2016, pp.805-815, (Full Text)
2016
201630. TARİHİ DENEY VE MODELLERİN TEKRARLANMASI YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN BİLİME KARŞI TUTUMLARI VE BİLİMİN DOĞASI ANLAYIŞLARI ÜZERİNE ETKİSİ
köylü z. n., kuyumcihan m., İREZ O. S., DOĞAN Ö. K., HAN TOSUNOĞLU Ç., ÇAKIR M.
12. ULUSAL FEN BİLİMLERİ VEMATEMATİK EĞİTİMİ KONGRESİ, Turkey, 28 - 30 September 2016, (Summary Text)
2016
201631. Tarihi Deney ve Modellerin Tekrarlanması Yaklaşımının Öğrencilerin Bilime Karşı Tutumları ve Bilimin Doğası Anlayışları Üzerine Etkisi
Köylü Z. N., Kuyumciyan M., İrez O. S., Doğan Ö. K., Han Ç., Çakır M.
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Trabzon, Turkey, 28 - 30 September 2016, (Summary Text)
2016
201632. Instructional Design for Inquiry Science Teaching
ÇAKIR M.
WEI International Academic Conference, Boston, United States Of America, 1 - 03 August 2016, pp.212-223, (Full Text)
2016
201633. Profiling Prospective Science Teachers Understandings of Global Ecological Concerns
ÇAKIR M.
WEI International Academic Conference, Boston, United States Of America, 1 - 03 August 2016, pp.207-211, (Full Text)
2016
201634. Teachers conceptualization of science education and their usage of history of science
Bakanay Ç. D., ÇAKIR M.
European reagional conference of the International history, philosophy, and science teaching group, 22 - 25 August 2016, (Summary Text)
2016
201635. FARKLI ALANLARDAKİ LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM ANLAYIŞLARININ KARŞILAŞTIRILMASI
ÇAKIR M., İREZ O. S.
VIII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale, Turkey, 5 - 08 May 2016, pp.1017-1028, (Full Text)
2015
201536. High School Students Views On Current Environmental Issues
Doğan Ö. K., Çakır M., Yasin K.
International Conference for Social Sciences and Humanities, Freiburg, Germany, 1 - 04 December 2015, (Summary Text)
2015
201537. Improving Nature of Science Understandings through Scientific Inquiry
ÇAKIR M.
The Seventh Asian Conference on Education, Kobe, Japan, 21 - 25 October 2015, pp.211-224, (Full Text)
2015
201538. Öğrencilerin Fen Derslerinde Uyarlanabilir Öğrenme Sorumlulukları Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
ÖZGÜR E., GÜREL C., ÇAKIR M., ANIL Ö., AYDIN H., ATILGAN E.
24. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Niğde, Turkey, 16 - 18 April 2015
2012
201239. Alignment between Perspectives of Reform Based Curriculum and Teachers in Biology Education
ÇAKIR M., İREZ O. S.
International Journal of Arts & Sciences Conference, Viyana, Austria, 2 - 05 April 2012
2008
200840. Öğretmen yetiştirme programlarında portfolyoların kullanılması: İçerik, uygulama ve değerlendirme
İREZ O. S., BEKİROĞLU F., ÇAKIR M., KAHVECİ A., ŞEKER H.
VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongres, Bolu, Turkey, 27 - 29 August 2008, (Summary Text)
2008
200841. Fakülte–okul işbirliği etkinliğinin geliştirilmesi
KAHVECİ A., İREZ O. S., ŞEKER H., ÇAKIR M., BEKİROĞLU F.
VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bolu, Turkey, 27 - 29 August 2008, (Summary Text)
2008
200842. Öğretim elemanlarının fakülte-okul işbirliği hakkındaki görüşleri
ŞEKER H., ÇAKIR M., KAHVECİ A., BEKİROĞLU F., İREZ O. S.
VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bolu, Turkey, 27 August 2008 - 29 August 2009, (Summary Text)
2008
200843. Öğretmen adaylarinin bakiş açisiyla fakülte-okul işbirliğinin değerlendirilmesi
BEKİROĞLU F., KAHVECİ A., İREZ O. S., ŞEKER H., ÇAKIR M.
değerlendirilmesi VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’, Bolu, Turkey, 27 - 29 August 2008, (Summary Text)
2008
200844. Uygulama oğretmenlerinin fakülte-okul işbirliği hakkındaki görüşleri
ÇAKIR M., ŞEKER H., BEKİROĞLU F., İREZ O. S., KAHVECİ A.
VIII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Bolu, Turkey, 27 - 29 August 2008, (Summary Text)
2008
200845. The Nature of Science in Science Teacher Education: A Case Study of Turkish Pre-service Science Teachers
İREZ O. S., ÇAKIR M., ŞEKER H.
Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), New-York, United States Of America, 24 - 28 March 2008, (Summary Text)
2008
200846. Towards Developing a Science Teacher Education Program for Environmental Literacy and Sustainability in Turkey
ÇAKIR M., İREZ O. S., DOĞAN Ö. K.
Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), New-York, United States Of America, 24 - 28 March 2008, (Summary Text)
2008
200847. Understandings of Four Current Environmental Issues: Turkish Case-Study in Six Teacher Education Colleges.
Çakır M., İrez O. S., Doğan Ö. K.
The Conference of Asian Science Education (CASE), Kaohsiung, Taiwan, 20 - 23 February 2008, (Summary Text)
2008
200848. Scientific literacy and the curriculum the Turkish case
İrez O. S., Çakır M., Doğan Ö. K.
Conference of Asian Science Education [CASE2008], Kaohsiung, Taiwan, 20 - 22 February 2008, (Full Text)
2007
200749. Bilimin Doğasını Anlamak Evrim Eğitiminde bir Önkoşul
İREZ O. S., ÇAKIR M., DOĞAN Ö. K.
Biyoloji Eğitiminde Evrim Sempozyumu, Turkey, 3 - 04 May 2007, (Summary Text)
2006
200650. Biyoloji Öğretmenlerinin Bilimin Doğası ve Fen dersleri Hakkındaki Fikirleri: Yapılandırmacı Yaklaşım Lise Biyoloji Derslerinde Uygulanabilir mi?
ÇAKIR M., İREZ O. S., DOĞAN Ö. K.
VII.Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Konferansı, Ankara, Turkey, 7 - 09 September 2006, (Summary Text)
2006
200651. Biyoloji Öğretmeni Eğitimi Programında Profesyonel Gelişim Dosyasının Kullanılması
ÇAKIR M., İREZ O. S.
VII.Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Konferansı, Ankara, Turkey, 7 - 09 September 2006, (Summary Text)
2005
200552. Mühendislik ve Sosyal Bilimler Alanlarında Doktora Yapan Öğrencilerin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri
ÇAKIR M., İREZ O. S.
XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli, Turkey, 27 - 30 September 2005, (Summary Text)
2001
200153. Prospective Biology Teachers Understandings of Genetics Concepts
ÇAKIR M., BARBARA C.
Annual Meeting of theAssociation for the Education of Teachers in Science, COSTA MESA, CA, United States Of America, 18 - 21 January 2001, (Full Text)
Books
2018
20181. Mülakatlar
İREZ O. S., ÇAKIR M.
in: Nitel verileri yorumlama, Erkan Dinç, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.231-282, 2018
2018
20182. Nitel araştırmanın geçerliliği
DİNÇ E., Üztemur S., CEBESOY Ü. B., ULUÇINAR U., AÇIKALIN M., İREZ O. S., et al.
in: Nitel verileri yorumlama, Erkan Dinç, Editor, Pegem Akademi, pp.539-575, 2018
2017
20173. DELINEATING THE ROLES OF SCIENTIFIC INQUIRY AND ARGUMENTATION IN CONCEPTUAL CHANGE PROCESS
Doğan Ö. K., Çakır M., Yager R. E.
in: Education Research Highlights in Mathematics, Science and Technology 2017, Mack Shelley,Mustafa Pehlivan, Editor, ISRES, Iowa, pp.113-121, 2017
2014
20144. Nitel Mülakat Yapma
ÇAKIR M., İREZ O. S.
in: Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri, Bütün, M., Demir, S. B, Editor, PEGEM AKADEMİ, Ankara, pp.339-428, 2014
2007
20075. Teaching as Inquiry A Case of Prospective Science Teachers
Çakır M.
VDE-Verlag GmbH, Saarbrücken, 2007
2006
20066. Research Using ICT: The design and implementation of a research study using Internet-Mediated-Interviews.
İrez O. S., Çakır M.
in: Current Developments in Technology-Assisted Education, A. Mendez-Vilas,A.Solano Martin,J.M. Gonzales,J.A.M. Gonzales, Editor, Formatex, Badajoz, pp.165-170, 2006
2006
20067. Creating a reflective learning community: The role of information technology in genetics learning
Çakır M., İrez O. S.
in: Current developments in technology-assisted education , A. Mendez-Vilas,A. Solano Martin,J. M. Gonzales,J.A.M. Gonzales, Editor, Formatex, Badajoz, pp.1214-1219, 2006
Funded Projects
2007 - 2019
2007 - 2019CemLib Development of Class and Lab Experiments Model Library to Enhance the Quality of Engineering Education
EU Supported Other Project
Deliktaş B.(Executive), Çakır M.
2014 - 2017
2014 - 2017Marmara Üniversitesinin ARDEB Programlarına Yönelik Proje Desteklerinden Faydalanma Potansiyelinin Artırılması
TUBITAK Project , 1000 - Üniversitelerin Araştırma ve Geliştirme Potansiyelinin Arttırılmasına Yönelik Destek Programı
Kahraman M. V., Altınkut Uncuoğlu A. (Executive), KAYAMAN APOHAN N., BEKİROĞLU F., ÇAKIR M.
2016 - 2016
2016 - 2016Sorgulamalı Fen Eğitimi için Öğretim Tasarımı
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Other
Çakır M. (Executive)
2016 - 2016
2016 - 2016MEB ortaöğretim programlarının değerlendirilmesi sadeleştirilmesi güncellenmesi ve geliştirilmesi
Project Supported by Other Official Institutions
Türk E.(Executive), Çakır M.
2015 - 2016
2015 - 2016Bilimsel Sorgulamalı Öğretimle Bilimin Doğası Anlayışlarının Geliştirilmesi
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Çakır M. (Executive)
2015 - 2015
2015 - 2015X Matematik ve Fen Bilimleri Bu Benim Eserim Proje Yarışması
TUBITAK Project , 4006 - TÜBİTAK Science Fair Support Program
Öçgüder Z.(Executive), Çakır M.
2014 - 2015
2014 - 2015Biyoloji Öğretmenlerinin Kişilerarası Davranışları ile Öğrencilerin Sınıf Öğrenme Ortamı Algıları Arasındaki Etkileşimin İncelenmesi
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Çakır M. (Executive)
2013 - 2015
2013 - 2015Lise Biyoloji Ders Kitaplarındaki Ölçme ve Değerlendirme Anlayışının İncelenmesi
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Çakır M. (Executive)
2010 - 2015
2010 - 2015Lise Biyoloji sınıflarında sanal Ders Donanımı Drosophila Lab
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Çakır M. (Executive)
2013 - 2014
2013 - 2014Bilim Sokağı
TUBITAK Project , 4004 - Nature Education and Science Schools
Çolak M.(Executive), Çakır M.
2012 - 2013
2012 - 2013Teknoloji - Donanımlı ve Kazınım - Odaklı Öğrenme Ortamı Envanterinin Türkçe Formunun Geliştirilmesi ve Geçerlilik Çalışması
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Çakır M. (Executive)
2011 - 2012
2011 - 2012Mendel Genetiği Konusunda Teşhis Testi Geliştirilmesi ve Geçerlilik Çalışması
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Çakır M. (Executive)
2009 - 2010
2009 - 2010Informal Learning for Adults (IOLI)
EU Supported Other Project
Lefkosias P., Çakır M.
2009 - 2010
2009 - 2010Biyoloji Öğretmenlerinin Profesyonel Gelişimi: Okul-Fakülte İşbirliği
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Çakır M. (Executive)
2006 - 2008
2006 - 2008Türkiye`deki Fen bilimleri Alanı Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğası ve Fen Bilimleri Eğitimi Hakkındaki Düşünce Profilinin Ortaya Çıkarılmasına Yönelik Bir Araştırma
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
İrez O. S. (Executive), Çakır M., Şeker H.
2006 - 2008
2006 - 2008Aday Biyoloji ve Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Güncel Çevre Sorunları Hakkındaki Bilgileri
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Doğan Ö. K., Çakır M. (Executive)
2006 - 2008
2006 - 2008Güncel Çevre Sorunları ve Öğretmen Eğitimi: Biyoloji ve Fen Bilgisi Aday Öğretmenlerinin Global Problemler ile İlgili Yeterlilikleri
Project Supported by Higher Education Institutions , BAP Research Project
Çakır M. (Executive), İrez O. S., Doğan Ö. K.
2005 - 2006
2005 - 2006Fen Bilimleri Öğretmen Eğitiminde Okul Fakülte İşbirliğinin Geliştirilmesi
TUBITAK Project , 1002 - Quick Support Program
Bekiroğlu F. (Executive), İrez O. S., Çakır M.
Activities in Scientific Journals
2014 - Continues
2014 - ContinuesJournal of Education and Training Studies
Committee Member
2013 - Continues
2013 - ContinuesEducational Research and Reviews
Editor
2014 - 2017
2014 - 2017Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi
Committee Member
Memberships and Roles in Scientific Organizations
2023 - Continues
2023 - ContinuesEuropean Educational Research Associations (EERA)
Member
2001 - Continues
2001 - ContinuesAmerican Educational Research Association (AERA)
Member
1999 - Continues
1999 - ContinuesNational Association for Research in Science Teaching (NARST)
Member
2009 - 2011
2009 - 2011International History, Philosophy, and Science Teaching Group (IHPST)
Executive Board Member
Peer Reviews in Scientific Publications
November 2019
November 2019STUDIES IN SCIENCE EDUCATION
Journal Indexed in SSCI
November 2017
November 2017Journal of Education and Training Studies
Other Indexed Journal
April 2017
April 2017LEARNING AND INSTRUCTION
Journal Indexed in SSCI
January 2017
January 2017MERSİN ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ
National Scientific Refreed Journal
August 2016
August 2016INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION
Journal Indexed in SSCI
June 2016
June 2016EDUCATIONAL RESEARCH AND REVIEWS
Other Indexed Journal
February 2016
February 2016EDUCATIONAL SCIENCES-THEORY & PRACTICE
Journal Indexed in SSCI
January 2016
January 2016EGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE
Journal Indexed in SSCI
August 2014
August 2014International Journal of Assessment and Evaluation
Other Indexed Journal
August 2013
August 2013SCIENCE & EDUCATION
SCI Journal
August 2013
August 2013EDUCATIONAL STUDIES
SCI Journal
Scientific Project Refereeing
November 2015
November 2015H2020 Project
ERC H2020 European Research Council Project, European Commission, Belgium
October 2015
October 2015H2020 Project
ERC H2020 European Research Council Project, European Commission, Belgium
October 2015
October 2015H2020 Project
ERC H2020 European Research Council Project, European Commission, Belgium
October 2015
October 2015H2020 Project
ERC H2020 European Research Council Project, European Commission, Belgium
October 2015
October 2015H2020 Project
ERC H2020 European Research Council Project, European Commission, Belgium
October 2015
October 2015H2020 Project
ERC H2020 European Research Council Project, European Commission, Belgium
October 2015
October 2015H2020 Project
ERC H2020 European Research Council Project, European Commission, Belgium
October 2015
October 2015H2020 Project
ERC H2020 European Research Council Project, European Commission, Belgium
Scientific Consultations
2010 - 2010
2010 - 2010Scientific Consultancy
National Research Foundation (NRF)
Marmara University, Ataturk Faculty of Education, Mathematics and Science Education, Turkey
Roles in Event Organizations
Mayıs 2017
Mayıs 2017YÜKSEKÖĞRETİMDE EĞİTİM ARAŞTIRMALARI VE UYGULAMALARI KONGRESİ (YEAUK2017)
Scientific Congress
Çakır M.
İstanbul, Turkey
Mayıs 2016
Mayıs 20161. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi
Scientific Congress
Çakır M.
Ankara, Turkey
Eylül 2014
Eylül 2014ULUSAL FEN BİLİMLERİ ve MATEMATİK EĞİTİMİ KONGRESİ
Scientific Congress
Çakır M.
Adana, Turkey
Ekim 2007
Ekim 2007ALP: Colleague Evaluation as a Tool for Improving the Quality of Teaching
Workshop Organization
Çakır M.
Gothenburg, Sweden
Mobility Activity
2012 - 2012
2012 - 2012Research Scholarship Program
Guest Researcher
University of Saskatchewan, Canada
2008 - 2008
2008 - 2008Research Scholarship Program
Guest Researcher
Royal Melbourne Institute of Technology (RMIT), Australia
Awards
Congress and Symposium Activities
12 April 2004 - 16 April 2004
12 April 2004 - 16 April 2004Annual İnternational Meeting of the American Educational Research Association (AERA)
Attendee
California-United States Of America
01 April 2004 - 03 April 2004
01 April 2004 - 03 April 2004Annual International Conference of the National Association for Research in Science Teaching (NARST)
Attendee
Vancouver-Canada
08 January 2004 - 10 January 2004
08 January 2004 - 10 January 2004The annual meeting of the Association for the Education of Teachers of Science (AETS)
Attendee
Tennessee-United States Of America
23 October 2003 - 25 October 2003
23 October 2003 - 25 October 2003School Science and Mathematics Association (SSMA) Annual Meeting
Attendee
Ohio-United States Of America
23 March 2003 - 26 March 2003
23 March 2003 - 26 March 2003National Association for Research in Science Teaching (NARST) Annual Meeting
Attendee
Pennsylvania-United States Of America
01 April 2002 - 05 April 2002
01 April 2002 - 05 April 2002American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting
Attendee
Louisiana-United States Of America
18 January 2001 - 21 January 2001
18 January 2001 - 21 January 2001Association for the Education of Teachers of Science (AETS) Annual Meeting
Attendee
California-United States Of America
Invited Talks
July 2008
July 2008Looking to the future of Mathematics, Science, Technology and Environmental Education
Seminar
RMIT University-Australia
Scholarships
2012 - 2012
2012 - 2012Yurtdışı Araştırma Bursu
YOK
2008 - 2008
2008 - 2008Endeavour Awards
Official Institutions of Foreign Countries
1998 - 2004
1998 - 20041416 Yurtdışı lisansüstü eğitim bursu
Ministry of Education
Citations
Total Citations (WOS): 107
h-index (WOS): 4
Jury Memberships
May-2010
May 2010