Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.241-260, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma ile biyoloji öğretmen adaylarının evrim öğretimi öz yeterlik
inanç düzeylerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır.
Likert tipi olarak geliştirilen ölçeğin güvenirlik ve geçerlik çalışmaları
rapor edilmiştir. Araştırmanın örneklemini biyoloji alan derslerini
tamamlamış 212 biyoloji öğretmen adayı oluşturmaktadır. Ölçeğin kapsam
geçerliğini sağlamak için ilgili alan yazın taranmış ve uzman görüşlerine
başvurulmuştur. Yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirlik çalışması
için Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı, madde toplam korelasyonu ve
faktörler arasında anlamlı bir ilişki bulunup bulunmadığını belirlemek
amacıyla pearson çarpım moment korelasyonları hesaplanmıştır. Ölçeğin
geneli için Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı 0.87; genel evrim bilgisi öz
yeterliği için 0.83; evrim öğretimi öz yeterliği için 0.81 olarak bulunmuştur.
Yapılan tüm analizler sonucunda ölçeğin, biyoloji öğretmen adaylarının
evrim öğretimine yönelik öz yeterlik inanç düzeylerini ölçmede güvenilir
ve geçerli bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır.
The purpose of this study is to develop a valid and reliable
instrument for measuring prospective biology teachers' self-efficacy beliefs
about teaching evolution. The research was conducted on a study group
consisted of 212 prospective biology teachers. Content validity was
established through a review of related literature and expert opinions.
Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis are
performed in order to establish the scale's construct validity. The scale's
reliability coefficient and item-total correlations are calculated. Cronbach
alpha coefficient of the scale is 0,87. Internal consistency coefficients for
the sub-scales varied between 0,81 and 0,83 and were found to be within
admissible limits. In light of these results, it could be argued that the scale
is a reliable and valid instrument and can be used in identifying prospective
biology teachers’ self-efficacy beliefs about teaching evolution.