Biyografi
Zeynep Cumhur ÇAMLIBEL-ACAR 1995 yılında Boğaziçi Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Bölümünden mezun olmuştur. Lisansüstü eğitimini yine aynı üniversite ve bölümde 1998 yılında tamamlamıştır. Doktora eğitimini 1999-2005 yılları arasında University of Illinois at Urbana-Champaign'de almış, "Case Studies of Turkish Children’s Literacy and Oral Language Development in English as a Second Language" adlı tez çalışmasını hazırlamıştır.
2005 yılından beri Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalında Öğretim Üyesi olarak görev yapmaktadır. 2015-2018 yılları arasında Anabilim Dalı Başkanlığı yapmıştır. Araştırma ve mesleki ilgi alanları arasında İkinci Dil Edinimi, Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi, Yabancı Dil Becerileri ve Yabancı Dil Öğretmen Eğitimi yer almaktadır.
Eğitim Bilgileri
1999 - 2005
1999 - 2005Doktora
University of Illinois at Urbana-Champaign, Education, Curriculum and Instruction, Amerika Birleşik Devletleri
1995 - 1998
1995 - 1998Yüksek Lisans
Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye
1990 - 1995
1990 - 1995Lisans
Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye
Yaptığı Tezler
2005
2005Doktora
Case Studies of Turkish Children’s Literacy and Oral Language Development in English as a Second Language
University of Illinois at Urbana-Champaign, Education, Curriculum and Instruction
1998
1998Yüksek Lisans
EFL Teachers' Opinions on Teaching the Target Language Culture: A Survey Study in Turkey
Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
Yabancı Diller
B2 Orta Üstü
B2 Orta ÜstüAlmanca
C1 İleri
C1 İleriİngilizce
Araştırma Alanları
Eğitim
Akademik Ünvanlar / Görevler
2005 - Devam Ediyor
2005 - Devam EdiyorDr. Öğr. Üyesi
Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2009 - 2014
2009 - 2014Dr. Öğr. Üyesi
Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2002 - 2004
2002 - 2004Araştırma Görevlisi
University of Illinois at Urbana-Champaign, Eğitim, Curriculum & Instruction
1995 - 1998
1995 - 1998Araştırma Görevlisi
Boğaziçi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
Yönetimsel Görevler
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorBölüm Başkan Yardımcısı
Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2015 - 2018
2015 - 2018Anabilim/Bilim Dalı Başkanı
Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
2012 - 2015
2012 - 2015Bölüm Başkan Yardımcısı
Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü
Verdiği Dersler
Yönetilen Tezler
2021
2021Yüksek Lisans
NATIVE ENGLISH-SPEAKING TEACHERS' VIEWS ON TEACHING EFL IN TURKISH PRIVATE SCHOOLS AND THEIR OPINIONS ABOUT TURKISH EFL LEARNERS
Çamlıbel Acar Z. C. (Danışman)
İ.MENEKŞE(Öğrenci)
2021
2021Yüksek Lisans
A DESCRIPTIVE STUDY OF TURKISH-ENGLISH BILINGUAL DEVELOPMENT OF A 4-YEAR-OLD CHILD
Çamlıbel Acar Z. C. (Danışman)
S.KAYADİBLİ(Öğrenci)
2019
2019Yüksek Lisans
Turkish EFL students' academic listening comprehension problems
Çamlıbel Acar Z. C. (Danışman)
A.PEKEL(Öğrenci)
2019
2019Yüksek Lisans
The effects of role-play and storytelling on the speaking performance, speaking anxiety and communication willingness of EFL students
Çamlıbel Acar Z. C. (Danışman)
S.BOZKURT(Öğrenci)
2019
2019Yüksek Lisans
Intercultural sensitivity of Turkish and Malaysian prospective teachers of English = Türk ve malezyalı İngilizce öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılığı
ÇAMLIBEL ACAR Z. C. (Danışman)
M.Mohd(Öğrenci)
2018
2018Yüksek Lisans
An evaluation of the performance assessment component of an EFL preparatory school program
Çamlıbel Acar Z. C. (Danışman)
N.ÖZUSLU(Öğrenci)
2017
2017Yüksek Lisans
A comparison of shadowing and note-taking as two while-listening strategies and their effects on EFL learners
Çamlıbel Acar Z. C. (Danışman)
S.BALABAN(Öğrenci)
2011
2011Yüksek Lisans
Reading strategy use of university students across languages: Turkish as first language, French as second language and English as third language
Çamlıbel Acar Z. C. (Danışman)
Ç.BAK(Öğrenci)
2009
2009Yüksek Lisans
The effects of feedback type and essay type on English language writing development
Çamlıbel Acar Z. C. (Danışman)
C.BOZKIR(Öğrenci)
Makaleler
2024
20241. A case of early intentional bilingualism: A close examination of context and practices
Kayadibli-Oğuz S., ÇAMLIBEL ACAR Z. C.
Journal of Elementary Education
, cilt.17, ss.187-211, 2024 (Scopus)
2024
20242. EFL Learners and EFL Teaching in Türkiye: Native English-speaking Teachers’ Views
GEREDE İ. M., ÇAMLIBEL ACAR Z. C.
Ege Eğitim Dergisi
, cilt.25, sa.1, ss.1-14, 2024 (Hakemli Dergi)
2022
20223. Perspectives of EFL teacher trainers and pre-service teachers on continued mandatory distance education during the pandemic
Camlibel-Acar Z. C., Eveyik-Aydin E.
TEACHING AND TEACHER EDUCATION
, cilt.112, 2022 (SSCI)
2017
20174. Pre-service teachers’ perceived readiness and willingness to teach English to young learners
Çamlıbel Acar Z. C.
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Anglica , cilt.7, ss.21-30, 2017 (Hakemli Dergi)
2009
20095. The role of intercultural competence in foreign language teaching
Atay D., Kurt G., Çamlıbel Acar Z. C., Ersin P., Kaşlıoğlu Ö.
Inonu University Journal of the Faculty of Education
, cilt.10, ss.123-135, 2009 (Hakemli Dergi)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2019
20191. EFL students’ suggestions on developing their listening skills
Pekel A., Çamlıbel Acar Z. C.
CUELT, Adana, Türkiye, 18 - 20 Nisan 2019, ss.1-15, (Tam Metin Bildiri)
2019
20192. Reading comprehension strategy instruction of Turkish EFL teachers
Çamlıbel Acar Z. C., Gerede Hoyland İ., Arı H.
International Marmara University English Language Teaching (MELT) Conference, İstanbul, Türkiye, 11 - 12 Ekim 2019, ss.18, (Özet Bildiri)
2018
20183. Exploring empowerment among prospective EFL teachers
Çamlıbel Acar Z. C.
EJER Congress, Antalya, Türkiye, 2 - 05 Mayıs 2018, ss.1872-1874, (Özet Bildiri)
2018
20184. Prospective EFL teachers and intercultural sensitivity
Çamlıbel Acar Z. C., Uygun Gökmen D.
UEYAK 2018 1. Uluslararası Eğitimde Yeni Arayışlar Kongresi, İstanbul, Türkiye, 11 - 12 Mayıs 2018, cilt.1, ss.523-525, (Özet Bildiri)
2018
20185. An exploration of L2 listening comprehension problems across CEFR levels
Pekel A., Çamlıbel Acar Z. C.
CUELT, Adana, Türkiye, 5 - 07 Nisan 2018, ss.1, (Özet Bildiri)
2017
20176. Metacognitive awareness in second language listening and the role of strategy training
Balaban S., Çamlıbel Acar Z. C.
International Conference on Research in Education and Science, Aydın, Türkiye, 18 - 21 Mayıs 2017, cilt.7, sa.25871730, ss.93-97, (Tam Metin Bildiri)
2017
20177. EFL students’ reflections on explicit and implicit written corrective feedback
Bozkurt S., Çamlıbel Acar Z. C.
International Conference on Research in Education and Science, Aydın, Türkiye, 18 - 21 Mayıs 2017, cilt.7, sa.25871730, ss.98-102, (Tam Metin Bildiri)
2017
20178. Professional development before professional life: Needs of pre-service EFL teachers
Çamlıbel Acar Z. C.
The International Conference on Teaching Languages to Young Learners, İzmir, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2017, (Yayınlanmadı)
2017
20179. Listening in a second language: Lexical, grammatical and background knowledge in focus
Pekel A., Çamlıbel Acar Z. C.
3rd Çukurova International ELT Conference, Adana, Türkiye, 20 - 21 Nisan 2017, ss.11, (Özet Bildiri)
2016
201610. A comparative study of two EFL while-listening techniques
Balaban S., Çamlıbel Acar Z. C.
International Conference on Research in Education and Science, Muğla, Türkiye, 19 - 22 Mayıs 2016, ss.838-843, (Tam Metin Bildiri)
2016
201611. Teaching English to young learners: some challenges faced by pre-service teachers
Çamlıbel Acar Z. C.
International Conference on Research in Education and Science, Muğla, Türkiye, 19 - 22 Mayıs 2016, ss.844-848, (Tam Metin Bildiri)
2016
201612. Understanding prospective teachers' choices on teaching English to young learners
Çamlıbel Acar Z. C.
Teachers Research! IATEFL ReSIG/Bahçeşehir University International Conference, İstanbul, Türkiye, 24 - 25 Haziran 2016, (Özet Bildiri)
2016
201613. Pre service teachers' perceived readiness and willingness to teach English to young learners
Çamlıbel Acar Z. C.
International Conference on Child Foreign Language Learning (CFLL). Between Theory and Practice, Krakow, Polonya, 28 - 30 Nisan 2016, ss.12, (Özet Bildiri)
2013
201314. Autonomous English activities of prospective ELT teachers
Ersin P., Çamlıbel Acar Z. C.
3rd International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics (FLTAL), Sarajevo, Bosna-Hersek, 3 - 05 Mayıs 2013, ss.1646-1655, (Tam Metin Bildiri)
2011
201115. Out-of-class English activities of Turkish EFL learners
Çamlıbel Acar Z. C., Ersin P.
International Conference on New Horizons in Education, Lisbon, Portekiz, 5 - 07 Mayıs 2011, ss.653-657, (Tam Metin Bildiri)
2010
201016. Turkish prospective English as a foreign language teachers' awareness of English grammatical terms
Ersin P., Çamlıbel Acar Z. C.
International Conference on the Importance of Learning Professional Languages for Communication between Cultures Conference, Celje, Slovenya, 23 - 24 Eylül 2010, ss.22, (Tam Metin Bildiri)
2009
200917. Turkish EFL teachers' opinions on intercultural approach in foreign language education
Derin A., Zeynep C., Pinar E., Ozlem K., Gokce K.
World Conference on Educational Sciences, Nicosia, CYPRUS, 4 - 07 Şubat 2009, cilt.1, ss.1611-1616, (Tam Metin Bildiri)
2008
200818. Understanding motivation to teach: A comparison of pre-service teachers' and teacher trainers' views
Kaşlıoğlu Ö., Çamlıbel Acar Z. C.
First International Conference on English Language Teaching and Learning, Madrid, İspanya, 10 - 13 Eylül 2008, ss.66, (Özet Bildiri)
Kitaplar
2023
20231. Community Language Learning
ÇAMLIBEL ACAR Z. C.
Language Teaching Approaches and Methods, Köksal Dinçay, Demir Bora, Editör, Eğiten Kitap, Ankara, ss.135-152, 2023
2022
20222. Research and Practice in Teaching Second Language Skills to Young Learners
Çamlıbel Acar Z. C. (Editör)
Pegem Akademi, Ankara, 2022
2022
20223. Skills-Related Activities for Young Learner Teacher Development
ÇAMLIBEL ACAR Z. C.
Research and Practice in Teaching Second Language Skills to Young Learners, ÇAMLIBEL ACAR ZEYNEP CUMHUR, Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.185-204, 2022
2022
20224. Children Learning a Second Language and Second Language Skills
ÇAMLIBEL ACAR Z. C.
Research and Practice in Teaching Second Language Skills to Young Learners, Zeynep Çamlıbel-Acar, Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.1-23, 2022
2021
20215. Teachers’ Opinions on Heterogeneous Classes: Insights for EFL Teacher Education
Çamlıbel Acar Z. C.
Facing Diversity in Child Foreign Language Education, Joanna Rokita-Jaskow,Agata Wolanin, Editör, Springer, London/Berlin , Zürich, ss.253-270, 2021
2011
20116. Zehra’s Story: Becoming Biliterate in Turkish and English
Çamlıbel Acar Z. C., Garcia G. E.
Early Biliteracy Development, Bauer & Gort, Editör, Routledge, London/New York , New York, ss.111-131, 2011
Desteklenen Projeler
2016 - 2018
2016 - 2018Pre-service teachers' perceived readiness and willingness to teach English to young learners
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Diğer
Çamlıbel Acar Z. C. (Yürütücü)
2012 - 2013
2012 - 2013Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretmen Adaylarının Otonom İngilizce Aktiviteleri
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
Çamlıbel Acar Z. C. (Yürütücü), Ersin P.
2008 - 2009
2008 - 2009Turkish EFL teachers' opinions on intercultural approach in foreign language education
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
Çamlıbel Acar Z. C., Atay D.(Yürütücü), Kaşlıoğlu Ö., Kurt Tiftik G., Ersin P.
Burslar
1999 - 2005
1999 - 2005