Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Özel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YILDIRAY KILIÇ
Danışman: Özcan Karaaslan
Özet:
Bu araştırmanın amacı Orff yaklaşımıyla birlikte yanlışsız öğretim yöntemlerinden
eş zamanlı ipucuyla öğretim yöntemi kullanımının özel eğitim iş uygulama merkezine
devam eden OSB’li öğrencilere şarkı söyleme ve müzik aletlerini kullanarak ritim tutma
becerilerinin öğretiminde etkililiğini belirlemektir. Araştırmadaki bağımlı değişken,
şarkı söyleme ve ritim tutma becerilerinin öğretimi olup, araştırmanın bağımsız
değişkeni ise; orff yaklaşımı ile birlikte eş zamanlı ipucuyla öğretim yöntemi
kullanılarak yapılan öğretimdir. Bu araştırmada tek denekli araştırma yöntemlerinden
katılımcılar arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya, otizm tanısı almış,
özel eğitim iş uygulama okuluna devam eden, 2’si erkek 1’i kız olmak üzere toplamda 3
OSB’li öğrenci katılmıştır. Şarkı söyleme ve müzik aletlerini kullanarak söylenen
şarkıya uygun ritim tutma becerilerinin öğretimi için yapılan uygulamada; başlama
düzeyi, öğretim, izleme ve genelleme oturumları düzenlenmiştir. Araştırmada bu
oturumlara yönelik video kayıtlar yapılmış ve bu kayıtlar incelenerek gözlemcilerarası
güvenirlik verileri toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, Orff yaklaşımıyla birlikte
yanlışsız öğretim yöntemlerinden eş zamanlı ipucuyla öğretim yöntemi kullanımının
özel eğitim iş uygulama merkezine devam eden OSB’li öğrencilere şarkı söyleme ve
müzik aletlerini kullanarak ritim tutma becerilerinin öğretiminde etkili olduğu
görülerek, öğretim bittikten bir, üç, beş hafta sonra da öğrencilerin öğretilen becerileri
korudukları, ayrıca bu becerileri farklı ortam ve kişi bazında da genelleyebildikleri
yapılmış olan analizler neticesinde tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler:
Otizm, orff yaklaşımı, eş zamanlı ipucuyla öğretim, müzik