Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Haliç Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Konservatuar, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Şeyma Özcan
Danışman: Mehmet Ali Özdemir
Özet:
ÖZET
Ülkemizde
Türk halk oyunlarının öğretim süreçleri belli bir metoda dayandırılmadan,
geleneksel öğretim yaklaşımları çerçevesinde yürütülmektedir. Geçmişten
günümüze kadar bir kaynak araştırılması yapıldığında, Türk halk oyunları
öğretimi ile ilgili akademik çalışmaların yetersizliği göze çarpmaktadır. Bu
alanda ciddi anlamda bir öğretim modelinin oluşturulmamış olmasından hareketle bu
alanda araştırma yapmayı uygun bulduk.
Orff
Schulwerk yaklaşımı uzun yıllardır bilinmektedir. Elementer düzeyde müzik ve
dans pedagojisi eğitimine farklı disiplinler ile pedagojik fikirler sunarak
yaklaşımın değişik kültürlere uyarlanmasına da olanak sağlar. Orff Schulwerk
kendine has ilkeleri ile çocukların kişisel gelişimlerine olumlu etkiler
sağlayarak güven, başarı, sorumluluk gibi duyguları kazandıran bir yaklaşımdır.
Son yıllarda akademik alanda ön plana çıkmakta olan bu yaklaşımla halk
oyunlarının öğretilebileceği hipotezinden hareket ederek araştırmamızı
oluşturduk.
Milli
Eğitime Bakanlığına (MEB) bağlı Sait Çiftçi ilköğretim okulunda 6/10 yaş grubundan
20 öğrenci ile 2021/2022 eğitim öğretim yılında model okulunda uygulanması
yaptık. Seçilen model öğrenciler ile uygulamalar bir plan dahilinde
sürdürdüğümüz çalışmamız sonucunda problemimize çözüm üretebildik.
Gözlemler
sonucunda Orff Schulwerk Yaklaşımları ile Türk halk oyunları öğretimine bir
model olarak uygulanan oyunların öğretiminde uygulanan modelin çocuklar
üzerinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ezbere dayalı olmayan kalıcı bir
öğrenme ortamı sağladığı görülmüştür. Araştırmada kullanılmak üzere seçilen
halk oyunları örnekleri, Orff Schulwerk yaklaşımının temel ilkelerinden dil,
ritim, hareket, seslendirme, çalgı, doğaçlama ve dans ile uyarlanarak ders
planları yapılmıştır. Çocukların sadece hareketleri öğrendiği bir ders olarak
değil, kendi kültürlerini ve oyunlarını yöre bazında öğrendikleri ve
kavradıkları, farklı bölgeden oyunlar ile örnekler sunularak çocukların ritmik
olarak türküyü ve oyunu kalıcı olarak öğrenmesi sağlanmaktadır.
Ayrıca
MEB tarafından görevlendirilen halk oyunları usta öğreticisinin de dersleri hem
video hem de gözlem raporları ile kayıt altına alınmıştır. Derslerde öğrenme
ortamının elverişli olmayışından materyal eksikliğinden, mekânın yetersizliği
ve ekonomik yetersizliklerden dolayı çalgı eğitimi ya da canlı müzik ile eğitim
ortamı sağlanamadığı gözlemlenmiştir. Bununla birlikte geleneksel öğretim yaklaşımı
kullanıldığı için, çocukların derse yüzde yüz katılamadığı, oyunları öğrenirken
bazı çocukların isteksiz olduğu gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelime: Orff
Schulwerk, Türk Halk Oyunları,