Bağlam temelli yaklaşıma dayalı genel fizik-1 laboratuvar dersinin fen bilgisi öğretmen adaylarının başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, motivasyonlarına ve hatırlamalarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Figen Uzun

Danışman: İlknur Güven

Özet:

Öğrencilerin Fizik konularına olan yaklaşımlarına bakıldığında; korkulan ve az ilgi duyulan derslerden olduğu görülmektedir. Fiziğin insanlarla bu derece yakından ilişkili konuları olmasına rağmen, öğrenciler tarafından sergilenen bu tutum dikkat çekmektedir. Bağlam temelli öğretim sayesinde öğrencilere öğretilecek konular öğrencilere uygun gerçek yaşam bağlantıları ile öğretim hedeflenmektedir. Böylece bireyin günlük yaşamla bağlantılar kurarak oluşturduğu yeni deneyimler ile öğrenmenin kalıcı olabileceği düşünülmektedir. Bu anlamda bu çalışmada bağlam temelli yaklaşıma dayalı genel fizik-I laboratuvar dersinin öğretmen adaylarının başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, motivasyonlarına ve hatırlamalarına etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Bu çalışma, 2011-2012 eğitim öğretim yılında İstanbul İlindeki bir devlet üniversitesinde Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. sınıflarında, genel fizik-I laboratuvar dersi alan toplam 53 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Genel fizik-I laboratuvar dersi alan sınıflardan biri kontrol grubu, diğeri ise deney grubu olarak belirlenmiştir. Kontrol grubundaki öğretmen adayları ile “geleneksel yaklaşıma” uygun ders işlenirken, deney grubundaki öğretmen adayları ile “bağlam temelli yaklaşıma” uygun ders işlenmiştir. Deney grubunda işlenen dersin içeriği genel fizik-I laboratuvar dersinin içeriğine bağlı kalınarak araştırmacılar tarafından tasarlanmış ve hazırlanmıştır. Bu araştırmada yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veriler; araştırmacı tarafından bilimsel başarı testi, bilimsel süreç becerileri testi ve motivasyon ölçeği ile toplanmıştır. Uygulanan yöntemlerin etkililiğini araştırmak amacıyla kontrol ve deney grubu öğrencilerine ilgili testler ön ve son test olarak uygulanmış ve gruplar arası puanları karşılaştırılmıştır. Hatırlamalarını ölçmek için ise bilimsel başarı testi uygulamadan 10 hafta sonra tekrar uygulanmış ve bilimsel başarı testi son testi ile elde edilen bu veriler karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Parametrik verilerin analizinde ilişkisiz grup t testi ve ilişkili grup t testi kullanılmıştır. Nonparametrik verilerin analizinde ise Mann Whitney-U Testi ile Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Bağlam temelli yaklaşıma göre işlenen genel fizik-I laboratuvar dersinin geleneksel yaklaşıma göre ders işlenen öğretmen adaylarının bilimsel başarılarında, bilimsel süreç becerilerinde, motivasyon düzeylerinde ve hatırlamalarında daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Aday öğretmenler, bağlam temelli öğrenme, yaşam temelli öğrenme, fizik laboratuvar dersi, bilimsel süreç becerileri, motivasyon, hatırlama. ABSTRACT Pysics is thought to be one of the most difficult and less popular lessons for many students. Although physics subjects are mostly related to life, the negative attitude exhibited by the students is remarkable. For a good physics instruction teaching environments should be planned with examples of real life conditions. Through the context based teaching it is aimed to teach with the real life connections. Thus, learning with new experiences related to these connections can be permanent. In this respect, it was investigated if the lessons of General Physics Laboratory I course that were planned with context based learning approach affect the achievement, scientific process skills, motivations and recall of preservice science teachers. This study was conducted with 53 pre-service science teachers those were in their first year which were taking General Physics Laboratory-I Course at a public university’s Elemantary Education Department Science Education Program in 2011-2012 education year fall term. 53 students were divided into two groups and one of these two groups was selected as to be control group and the other as experimental group. While the lessons are taught proper to traditional approach with the control group students, the lessons are taught proper to context based approach with the experimental group students. The content of the lessons in experimental group was designed and prepared by the reasearcher in relation to the content of General Physics Laboratory-I Course. The research was designed according to the quasi-experimental research model. The data collected with scientific achievement test, science process skills test and motivation test. To search the efficiency of applied methods, relevant tests were applied to control and experimental group students as pre-test and post-test and the points between groups were compared. Scientific achievement test reapplied 10 weeks later to evaluate recall of the students. This data was compared with the post-test results of two groups. The data was analysed by SPSS program. For parametric data analysing, independent group t- test and dependent group t- test were used. For nonparametric data analysing, Mann Whitney-U test and Wilcoxon Signed Rank test were applied. It was decided that General Physics Laboratory-I Course which was taught related to context based approach was more effective on improving the achievement, scientific process skills, motivations and recall of preservice science teachers. Key Words: Preservice teachers, context based approach, context based learning, Physics Laboratory Course, scientific process skills, motivation, recall.