Endülüslü Kıraat Âlimi Harrâz ve Mushaf İmlâsı Bağlamında Mevidü'z-Zam'ân Adlı Eseri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Beşir Sami Özdoğan

Danışman: İshak Kızılaslan

Özet:

Kur’an tarihinde, kendine has imlası ile Osman (r.a.) tarafından iki kapak arasına alınıp istinsah ettirilen ve Mesâhif-i Osmaniyye diye isimlendirilen ilk Kur’an nüshaları da yerini almıştır. Mesâhif-i Osmaniyye, Kur’an tarihindeki yeri ve imlâsındaki farklılıkları sebebiyle hicrî II. yüzyıldan itibaren araştırma konusu olmuştur. Bu araştırmalar mushaf imlâsı hususunda bir literatür oluşmasına vesile olmuştur. Bu imlâ literatürünün temelini oluşturan ilk dönem eserlerinin büyük bir kısmı metin olarak günümüze ulaşamamıştır. Bununla beraber bu döneme ait malumat, özellikle V. asırdan itibaren yazılan ve bugün hala mushaf imlâsı hususunda müracaat edilen Dânî’nin (ö. 444/1053) el-Muḳniʿ fî maʿrifeti mersûmi meṣâḥifi ehli’l-emṣâr’ı ve İbn Necâh’ın (ö. 496/1103) Muhtasaru’t-Tebyîn li-hicâʾi’t-tenzîl adlı eserleri vasıtasıyla aktarılmıştır. Ancak bu bilgiler genel olarak Hz. Osman mushaflarının ihtiva ettiği tüm kıraatlere ait imlâ kurallarının bir arada aktarımına yöneliktir. Bu bağlamda kıraatlerin imlâlarını tek tek ele alan müstakil çalışmalara ihtiyaç duyulmuştur. Bu gereklilik bizi Endülüslü Harrâz ismi ile meşhur kıraat âlimi Ebû Abdillâh Muhammed b. Muhammed b. İbrâhîm elÜmevî eş-Şerîşî (ö. 718/1318) tarafından yazılan Mevridü’z-zam’ân isimli manzum eser hakkındaki bu tezi hazırlamaya sevk etmiştir. Harrâz, kendisinin de yaşadığı ve ilim hayatının geçtiği Mağrip başta olmak üzere çeşitli coğrafyalarda kabul görmüş Nâfiʻ b. Abdurrahman (ö. 169/785) kıraatinin imlâsına yönelik bir çalışma yapmıştır. Eser kaleme alındığı günden itibaren özellikle Nâfiʻ kıraatinin yaygın olduğu bölgelerde medreselerin müfredatına girmiş ve günümüze kadar devam etmiştir. Bu tez, resmu’l-mushaf alanında kaleme alınan eserler arasında Mevridü’z-zam’ân’ın ön planda olma nedenlerini, esein resmu’l-mushaf tedrisatındaki konumunu ve mushaf imlâsı literatüründeki yerini tespit etmeyi hedeflemektedir.