Sesletim çerçevesinde birinci yabancı dil İngilizcenin ikinci yabancı dil Fransızca üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ömrüm Erdaş Keşmer

Danışman: Füsun Saraç

Özet:

Bu araştırmada İngilizce ile Fransızca sesbilimsel olarak karşılaştırılmış ve Fransızcayı ikinci yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin sesletim yanlışlarının çözümlemesi yapılmıştır. Çalışma grubunu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Fransız Dili Eğitimi Ana Bilim Dalı'nda, 2017-2018 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde öğrenim gören 1.sınıf öğrencilerinden 15 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde, tezin problem durumuna, amacına, önemine, sınırlılıklarına, sayıltılarına ve araştırmaız için önemli tanımlara yer verilmiştir. İkinci bölümde, alan yazını oluşturan evrensel dilbilgisi, derin yapı, yüzeysel yapı ve karşıtsal dilbilim kavramlarına açıklık getirilerek aktarım türlerinden, yanlış çözümlemesinden ve ara dil varsayımından bahsedilmiştir. Bunun yanı sıra yanlış ve hata kavramları ile edinim ve performans kavramları tartışılmıştır. Son olarak ses bilgisi ile sesbilim kavramlarına açıklık getirilmiş, "Uluslararası Fonetik Alfabe"den bahsedilmiş ve İngilizce ile Fransızcanın sesletim özellikleri detaylandırılarak aralarındaki benzerlikler ve farklılıklar incelenmiştir. Üçüncü bölümde, araştırma modeli, evreni ve örneklemi, veri toplama araçları, verilerin toplanma süreci ve verilerin çözümlenmesi ele alınmıştır. Dördüncü bölümde, ikinci yabancı dil olarak Fransızca öğrenen öğrencilerden alınan ses kayıtları ile öğrencilere ve bölümde görev yapan öğretmenlere uygulanan anket sonuçları değerlendirilerek öğrenci ve öğretmenlere yönelik önerilerde bulunulmuştur. Çalışmamızın sonunda, birinci yabancı dil olarak öğrenilen İngilizcenin ikinci yabancı dil Fransızca üzerinde olumlu olduğu kadar olumsuz etkilerinin de olduğu ortaya koyulmuştur. Bununla beraber yabancı dil öğreniminin altı çizilerek özellikle sesletim çalışmalarına erken yaşta başlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Sesletim, sesbilim, yanlış çözümlemesi, olumsuz aktarım, yabancı dil öğrenimi