Uluslararası Eğitim Programlar ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, cilt.2, sa.4, ss.78-90, 2012 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, probleme dayalı öğrenme yaklaşımının ilköğretim beşinci sınıf
öğrencilerinin görsel sunu uygulamalarına ve yazma eğilimine etkisini araştırmaktır. Bu amaçla
araştırma deneme modellerinden tek grup ön test-son test modeli ile kurgulanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu Özel Bahçeşehir İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören toplam 60
öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma sosyal bilgiler dersi “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesi
kapsamında önce ön testler, altı haftalık problem dayalı öğrenme yaklaşımının hemen
bitiminde son test uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında Kadıoğlu (2007)
tarafından geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmış olan “Görsel Sunu Tutum Ölçeği”
kullanılmıştır. Yazma eğilimlerinin belirlenmesi amacıyla ise Piazza ve Siebert (2008) tarafından
geliştirilmiş, İşeri ve Ünal (2010) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılarak geçerlik ve
güvenirliği ortaya konmuş olan “Yazma Eğilimi Ölçeği” (Writing Disposition Scale)’nden
yararlanılmıştır. Verilerin analizinde bağımlı grup t testi tekniği kullanılmıştır. Sonuçta, sosyal
bilgiler dersinde probleme dayalı öğrenmenin uygulanması ile görsel sunu becerisi ve yazma
eğilimi öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Anahtar Sözcükler: Sosyal bilgiler, probleme dayalı öğrenme, görsel sunu becerisi, yazma
eğilimi.
The aim of this study is to research the effects of problem based learning on the tendencies
of visual presentation and writing of fifth grade students. For this reason a group was set up
according to the pre test-post test model. The study group is composed of 60 students from
Bahçeşehir Primary School. In the study, firstly pretests were implemented in the scope of
“Getting to Know Our Region” unit and then after six weeks of applying problem-based
learning approach post tests were implemented. Proven for its validity and reliability, the
“Visual Presentation Manner Scales” prepared by Kadıoğlu (2007) was used. Likewise, for
validity and reliability, the “Writing Dispositions Scale” by Piazza and Siebert (2008), translated
into Turkish by İşeri and Ünal (2010), was used. During the analysis of data the dependent
group was employed t test technique. At the end of the study, significant differences were
manifested in the social studies classes between students' pre and post test results of their
writing tendency and visual presentation skills.
Key words: Social sciences, problem based learning, visual presentation skill, writing
tendency