AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMANIN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİM ÜZERİNE ETKİSİ


Creative Commons License

Boğa Ö., Başcı A.

Öneri Dergisi, cilt.12, sa.45, ss.463-489, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 45
  • Basım Tarihi: 2016
  • Doi Numarası: 10.14783/od.v12i45.1000020022
  • Dergi Adı: Öneri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.463-489
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tüketim, üretilen mal ve hizmetlerin belirli bir bedel karşılığında insan istek ve ihtiyaçlarının karşılanması olarak tanımlanabilir. Yıllar içerisinde tüketime yüklenen anlamlar da değişkenlik göstermiştir. Tüketim, sadece insanların biyolojik ihtiyaçlarını gidermek amacıyla değil, toplumda bir yer edinebilmek, statü sahibi olabilmek isteyen kişilerin de yapmış olduğu bir aktivite haline dönüşmüştür. Veblen, tüketimin gösterişsel bir boyutunun olduğunu savunmuş ve gösterişçi tüketim kavramını literatüre kazandırmıştır. Gösterişsel biçimde tüketim yapan tüketiciler, kullandıkları ürün ya da hizmetler hakkında çevresindekilerle konuşarak, ürünlerin/hizmetlerin kendilerine katmış olduğu toplumsal statü, prestij ve itibardan da yararlanmaktadırlar. Araştırmanın amacı, ağızdan ağıza pazarlamanın gösterişçi tüketim üzerindeki etkisini irdeleyebilmektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde yaşayan 18 yaş ve üstü bireyler oluşturmaktadır. Bu kapsamda araştırmaya 407 tüketici dâhil olmuştur. Elde edilen veriler SPSS Versiyon 21 (Statistical Packages for Social Science) programı kullanılarak, analiz yapmaya uygun hale getirilmiştir

Consumption may be defined as the supply of people’s desire and needs in return for a certain cost. The meaning that consumption bears has changed over the years passed. Not only did consumption remain as an activity performed so that people could meet their biological needs, but it turned out to be something carried out by those seeking for a social status within the society, as well. Veblen argued that consumption has a conspicuous aspect and coined the term “conspicuous consumption” into the literature. Consumers performing conspicuous consumption are able to benefit from social status, prestige and reputation which derive from consuming a product or a service by talking about them with the people around. This study aims to scrutinize the impact of word of mouth marketing on conspicuous consumption. The samples in the study are individuals over 18 living in Istanbul. In this context, 407 consumers are involved in the study. Obtained data have been analyzed by using SPSS Version 21 (Statistical Packages for Social Science).