Sözel Davranış Yaklaşımının Down Sendromlu Çocukların Tersine Söz İçi Becerilerini Edinimi Üzerindeki Etkililiği


Creative Commons License

Oturaklı B., Karaaslan Ö.

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.24, sa.2, ss.557-578, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, ̈Down Sendromlu (DS) ̈ çocuklara tersine söz içi becerisinin kazandırılmasında sözel davranış yaklaşımının etkililiği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu araştırma, tek-denekli araştırma desenlerinden yoklama evreli davranışlar arası çoklu yoklama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın katılımcıları, 12-15 yaş arasındaki DS tanısı almış çocuklardan oluşmaktadır. Araştırmada; başlama düzeyi, öğretim oturumları, öğretim oturumları öncesi yoklama oturumları, toplu yoklama oturumları, kalıcılık ve genelleme oturumları düzenlenmiştir. Araştırma sonunda elde edilen bulgular; (1) DS’li çocuklara tersine söz içi becerilerin kazandırılmasında sözel davranış yaklaşımının etkili olduğunu, (2) sözel davranış yaklaşımıyla DS’li çocuklar kazandıkları söz içi becerilerini öğretim bittiğinde de öğrendiklerini korudukları ve (3) DS’li çocukların sözel davranış yaklaşımıyla edindikleri tersine söz içi becerilerini farklı kişilere genelledikleri ortaya koymuştur. 

In this study, it was aimed to determine the effectiveness of the verbal behavior approach in teaching children with Down Syndrome (DS), reverse intraverbal skills. This research was carried out using , which is one of the single-subject research designs. The participants of this study consisted of children between the ages of 12 and 15 who were diagnosed with DS. In this research; baseline, intervention sessions, full probe sessions, maintenance and generalization sessions were conducted. Findings of the research are summarized under three headings. These; (1) the verbal behavior approach is effective in teaching DS children the reverse intraverbal skills, (2) it was observed that the DS children continue to perform the reverse intraverbal skills they learned after the end of the instruction, and (3) It has been also revealed that DS children they learned the reverse intraverbal skills generalize (to different people).