Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.225-253, 2020 (Hakemli Dergi)
Çalışmanın amacı, tüketici ruh haliyle tüketilen üründen alınan haz ve ürüne ödenmek istenen bedel (fiyat) arasındaki ilişkileri açıklamak ve kişilik boyutlarından biri olarak hislere/deneyime açıklığın bu süreçte nasıl bir etki yarattığını ortaya koymaktır. Bu kapsamda
veriler, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 400 kişilik örneklem üzerinden yüz yüze
anket yardımıyla toplanmıştır. Kişilerin ruh halini olumlu yönde etkileyen, kişiyi iyi hissettiren hedonik ürün olarak çikolata tercih edilmiştir. Bulguların analizinde parametrik ve
parametrik olmayan analiz yöntemlerinden faydalanılmıştır. Sonuçlara göre, araştırmada
çikolatanın tüketiminden alınan haz kişinin ruh haline göre farklılaşmaktadır. Bireyin/
katılımcının olumsuz ruh hali durumunda çikolata ürününe yönelik ödenmek istenen bedel
(fiyat), olumlu ruh haline göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ruh halinin üründen
alınan haz ve ürüne yönelik ödenmek istenen bedel (fiyat) üzerindeki etkisi, kişinin hislere/deneyime açıklığına göre değişmemektedir. Ancak, hislere/deneyime açıklık kişinin
olumlu ruh halinde ürüne yönelik ödenmek istenen fiyat üzerindeki etkisinde istatiksel
açıdan anlamı değişime neden olmaktadır.
The purpose of this study is to examine the relationship between consumers’ mood
and willingness to pay and to determine how openness to feelings, which is one of the
personality dimensions affect this process. In this context, the data were collected by
a face-to-face questionnaire from a sample of 400 participants using the convenience
sampling method. Chocolate is preferred as a hedonic product which positively affects
people’s mood by making them feel good (Rose et al., 2010; Conah, 2006). Parametric
and non-parametric analysis methods were used in the analysis of the findings. The results
demonstrate that the pleasure from the consumption of chocolate differs according to the
mood of the person. At the same time, in the case of a negative mood, the willingness to
pay for chocolate is higher than in a positive mood. The impact of mood on the pleasure
from the consumption of chocolate and willingness to pay for the product does not change
according to the openness to feelings of the person. However, openness to feelings leads to
a statistically significant change in the effect of one’s positive mood on willingness to pay.