Milli Eğitim, cilt.47, sa.227, ss.315-344, 2020 (Scopus)
Bu çalışma anaokuluna devam eden Suriyeli 4-5 yaş grubu
çocuklarının sosyal becerilerinin ve problem davranışlarının bazı psikometrik
özelliklerine göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. İlişkisel
tarama modeline göre planlanan araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden
yararlanılmıştır. Çalışma grubu Şanlıurfa’nın Eyyübiye ilçesinde
2017-2018 eğitim öğretim yılında okul öncesi eğitimi alan 77 Suriyeli çocuktan
oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan Kişisel Bilgi Formu araştırmacılar
tarafından geliştirilmiştir. Araştırmada kullanılan davranış
derecelendirme sistemi ise 1990 yılında Elliott ve Gresham tarafından
geliştirilmiş olup 2008 yılında Bülbül ve Elibol Gültekin tarafından
Türkçe ‘ye uyarlanmıştır. Araştırmanın bulguları genel olarak değerlendirildiğinde,
araştırmaya katılan Suriyeli çocukların sosyal beceri toplam
puanları ve özdenetim alt boyut puanlarının kız çocuklarında daha
yüksek sonuçlar verdiği, problem davranış toplam puanları ve içsel
problemler alt boyutunda ise erkek çocuklarında daha yüksek sonuçlar
verdiği söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Suriyeli Çocuk, Sosyal Beceri, Psikometrik
Özellikler, Problem Davranış, Göç
The object of this study is to analyze the social skills and the problem
behaviours of the Syrian refugee children who are taking preschool
education at the moment according to psychometric features. The study
which was designed according to the correlational survey model was
evaluated in quantitative research approach. Participants consisted of
77 Syrian kids at the age of 4-5 who keep on their preschool education
in 9 different independent kindergarden which are in Eyyübiye, one of
the central territories of Urfa, in 2017-2018 academic year. The data of
the study were collected through the Personal Information Form developed
by the researcher and Social Skills Rating System (SSRS) formed
by Gresham and Elliot (1990) and adopted to Turkish by Elibol Gültekin
(2008) and Bülbül (2008). When the findings of the research is generally
evaluated, in the mean of the sum of social skill results and self-audit
subscale scores of Syrian refugee children are higher in females than
males. The mean of their sum of problem behaviour scores and internal
problems subscale scores are higher in males than females.
Key Words: Syrian Refugee Children, Social Skills, Problem Behaviours,
Psychometric Features, Syrian Children, Immigration