Social Science Studies Journal, cilt.4, sa.17, ss.1551-1558, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, Kodály Prensipleri’ne göre işlenen Armoni dersinin armonik derece duyum üzerindeki etkisini ortaya
koymak amacıyla yapılmıştır. Öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı araştırmanın çalışma
grubunu Armoni dersi alan toplam 40 ikinci sınıf lisans öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın nicel verileri
“Armonik Derece Duyum Testi” ile, nitel verileri ise “Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde
Wilcoxon testi, Mann Whitney-U testi ve frekans yüzde dağılımı yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Kodály
Prensipleri’ne göre Armoni dersinin işlendiği Deney Grubu öğrencilerinin Armonik Derece Duyum Testi puanları ile
Geleneksel Yöntem’e göre Armoni dersinin işlendiği Kontrol Grubu öğrencilerinin Armonik Derece Duyum Testi
puanları arasında, Deney Grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. Deney ve Kontrol Grubu öğrencilerinin uygulamalar
hakkındaki görüşlerinin incelenmesi sonucunda ise, “Dersin Katkısı ve Kazanımları” temasına bağlı, gruplara göre en
çok Deney Grubu öğrencilerinin olumlu görüş bildirdiği görülmüştür.
This research was conducted in order to reveal the influence of Harmony classes implemented according to Kodály
Principles over harmonic degree hearing. The research group consisted of 40 secondary undergraduate students who
take Harmony classes, and pretest-posttest control group model of the experimental method was used for the purposes
of the study. The quantitative data of the research was formed with "Harmonic Degree Hearing Test" and the
qualitative data was collected with an "Interview Form". Wilcoxon test, Mann Whitney-U test, and frequency
percentage distribution were used for data analysis. As a result of the research, it was found that the Experimental
Group which received training according to Kodály Principles had a significant advantage on Harmonic Degree
Hearing Test scores over the Control Group's score of Harmonic Degree Hearing Tests which received training with
the Traditional Method. In the light of the observations about "Contributions and Outcomes of the Classes" from
Experimental and Control Group students; it was found that Experimental Group reported more positive opinions.