Lise Öğrencilerinde Akademik Dayanıklılık Ve Başarının Belirleyicileri Olarak Ebeveynlerin Duygusal Desteği, Öznel İyi Oluş, Ustalık Hedef Yönelimleri Ve Okula Aidiyet Duygusu


Creative Commons License

Çakır M., Avcı S.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.25, sa.1, ss.235-252, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 25 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.235-252
  • Marmara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada ebeveynlerin duygusal desteği, öznel iyi oluş, hedef yönelimi ve okula aidiyet duygusu değişkenlerinin lise öğrencilerinin dayanıklılık ve akademik başarı düzeylerini tahmin etmedeki etkililiği incelenmiştir. Çalışmanın 2018 yılında uygulanan Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) sınavı kapsamında değerlendirilen 6358 lise öğrencisine ait veriler kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler yapısal eşitlik modellemesi kapsamında yol analizi ile incelenmiştir. Elde edilen modele göre aile desteği dışsal değişken, akademik başarı ile dayanıklılık içsel değişken okula aidiyet, özel iyi oluş ve hedef yönelimi aracı değişkenlerdir. Aile desteği, okula aidiyet, öznel iyi oluş ve hedef yönelimi değişkenlerinin birlikte akademik dayanaklılığın anlamlı birer yordayıcıları oldukları bulunmuştur. Dört değişken birlikte akademik dayanıklılıktaki varyansın %21’ini yordamaktadır. Akademik başarı için ise aile desteği, hedef yönelimi ve dayanaklılık değişkenlerinin anlamlı birer yordayıcılar oldukları görülmüştür. Üç değişken birlikte akademik başarıdaki varyansın %4’ünü yordamaktadır. Hedef yöneliminin ise negatif bir yordayıcı olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda okula aidiyet ve öznel iyi oluşun akademik başarı için doğrudan anlamlı birer yordayıcı olmadıkları anlaşılmıştır. Ancak, her iki değişkenin de akademik dayanıklılık üzerinden dolaylı etkileri olduğu görülmüştür.

The main goal of this study is to determine whether parents' emotional support, subjective well-being, mastery goal orientation, and sense of belonging in school are significant predictors of high school students’ levels of resilience and academic achievement. The data from 6358 high school students evaluated within the scope of the 2018 International Student Evaluation Program (PISA) exam were used. In order to test predictions of a causal model explaining the impact of students’ perceptions of parents' emotional support, subjective well-being, mastery goal orientation, and sense of belonging in school on their academic resilience and achievement the relationships between the variables were examined through path analysis within the scope of structural equation modeling. According to the model obtained, parents' emotional support is the external variable; academic success and resilience are the internal variable, belonging in the school, private well-being and target orientation tool variables. Parents' emotional support, belonging in the school, subjective well-being and mastery goal orientation together are significant predictors of academic resilience. The four variables together predict 21 percent of the variance in academic achievement. Parents' emotional support, mastery goal orientation and resilience are significant predictors of academic achievement. The three variables together predict 4 percent of the variance in academic achievement. Target orientation is a negative predictor. School belonging and subjective well-being are not direct predictors of academic success. However, both have indirect effects through resilience.