Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CEM ONURER
Danışman: Akif Pamuk
Özet:
Kavramlar öğrencilerin sosyal ve
fiziki çevresini anlamlandırmak için kullandığı zihinsel tasarımlardır.
İnsanlar dünyayı anlamlandırırken kavramların gücünden faydalanır. Kavram
öğrenme bir yanıyla dilsel bir yanıyla düşünsel bir süreç barındırır. Soyut
kavramların öğrenilmesi özel bir çaba gerektirmektedir. Bununlar birlikte
bilimsel kavramlar bireylerin gündelik yaşamlarında öğrenebilecekleri kavramlar
değildir. Özellikle toplumun; kültüründe, dilinde, yaşam biçiminde gerçekleşen
değişimler bazı kavramların insan yaşamından kopmasına neden olmaktadır. Ancak
tarih konusu gereği içinde geçmişi barındırmaktadır. Bu nedenle kavramlar
insanların yaşamından çıksa bile tarihsel kavramlar olarak tarihin içerisinde
yer edinmektedir. Bununla birlikte tarih derslerinin amaçları artık tarihsel
düşünme becerileri çerçevesinde oluşturulmaktadır. Tarihsel düşünme
becerilerinin geliştirilmesi için geçmişin dilinden ve kavramlarından
faydalanmak gerekmektedir. Bu nedenle ‘‘8. Sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve
Atatürkçülük dersinde geçen tarihsel kavramların öğretiminin tarihsel düşünme
becerilerine etkisi’’ incelenmiştir. Bu çalışma yirmi kişiden oluşan 8. sınıf
öğrenci grubuyla gerçekleştirilmiştir ve araştırma şu sorulara cevap aramıştır.
• T.C. Atatürkçülük ve İnkılap
tarihi dersinde geçen tarihsel kavramları, öğrencilerin bilme seviyesi nedir?
• Uygulanan kavram öğretim
tekniklerinin (kavram ağı, kavram bulmacası, kavram karikatürü, öykü oluşturma,
şiir yazma, zaman şeridi, zamanda yolculuk yapan haberci, sözlük oluşturma)
tarihsel kavram öğrenimine etkisi nedir?
• Tarihsel Kavramların öğretimi
ile tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi arasında nasıl bir ilişki
vardır?
• Öğrencilerin uygulamadan sonra
kavram öğretim yöntemlerine yönelik görüşleri nelerdir?
Bu araştırma da nitel araştırma
yöntemlerinden eylem araştırmasından faydalanılmıştır. Çalışma sırasında
öğrencilerle yapılan etkinlikler ve dağıtılan çalışma kağıtları çerçevesinde
veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi
yöntemleriyle analiz edilmiştir. Kavram öğretimi ile tarihsel düşünme
becerileri arasında yakın bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.