Adolesan stres ölçeği’nin geçerlik-güvenirlilik çalışması ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nilcan Öztürk Tanış

Danışman: KAMER GÜR

Özet:

Amaç: Bu çalışmanın amacı; bu çalışmada Anniko ve ark. (2018) tarafından geliştirilen Adolesan Stres Ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmak ve adolesanların sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma metodolojik ve ilişkisel tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında üç devlet lisesinde ve iki devlet ortaokulunda öğrenim görmekte olan 850 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplamada ise; Sosyo-demografik anket formu, Adolesan Sağlıklı Yaşam Biçimi (AYB) Ölçeği II ve Adolesan Stres Ölçeği kullanılacaktır. Ölçeğin Türkçe formunun oluşturulmasında dil uyarlaması için geri çeviri tekniği kullanılmıştır. Geçerlilik, yapı ve kapsam geçerliliği ile değerlendirilmiştir. Ölçeğin güvenirliliği için zamana karşı değişmezlik, iç tutarlılık ve madde toplam korelasyonu ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Ölçeğin Kapsam Geçerlilik İndeksi (KGİ)= 0,97 bulunmuştur. Ölçekle ilgili 37 katılımcı ile bir pilot çalışma yapılmış ve ölçeğin α katsayısı 0,90 olarak bulunmuştur. Ölçeğin cronbach alfa katsayısı 0,88 bulunmuştur. Alt boyutlarının α katsayıları ise 0,62 ile 0,88 arasında değişmektedir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum indekslerinin iyi uyum gösterdiğini ve ölçeğin dokuz faktörlü yapısını doğruladığı bulunmuştur. Bu sonuçlara göre okul performansının oluşturduğu stres (8,08±3,13), ev hayatının oluşturduğu stres (8,79 ±3,73) ve öğretmenle etkileşiminin neden olduğu stres (10,05±3,81) bulunmuştur. Adolesan Yaşam Biçimi ve Adolesan stres ölçekleri toplam puanları arasında negatif yönlü zayıf düzey anlamlı bir ilişki elde edilmiştir (p<0,001). Sonuç: Sonuç olarak Adolesan stres ölçeği Türk toplumu için geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracıdır. Adolesanlarda stres düzeyini ölçmek için kullanılabilir. -------------------- Objective: The aim of this study; In this study, Anniko et al. (2018) and the reliability and validity study of the Adolescent Stress Scale and the healthy lifestyle behaviors of adolescents. Materials and Methods: This is a methodological and relational descriptive study. The sample of the study consists of 850 students studying in three state high schools and two state secondary schools in 2018-2019 academic year. In data collection; Socio-demographic questionnaire form, Adolescent Healthy Lifestyle (EIB) Scale II and Adolescent Stress Scale will be used. In the Turkish version of the scale, back translation technique was used for language adaptation. Validity, structure and scope were evaluated with validity. The reliability of the scale was evaluated by invariance to time, internal consistency and item total correlation. Results: The Scope Validity Index (CGI) of the scale was found to be 0.97. A pilot study was conducted with 37 participants and the α coefficient of the scale was found to be 0.90. The cronbach's alpha coefficient of the scale was found to be 0.88. The α coefficients of the sub-dimensions ranged from 0.62 to 0.88. As a result of the confirmatory factor analysis, it was found that the fit indices showed good agreement and confirmed the nine-factor structure of the scale. According to these results, the stress caused by school performance (8,08 ± 3,13), the stress caused by home life (8,79 ± 3,73) and the stress caused by the interaction with the teacher (10,05 ± 3,81) were found. There was a negative negative correlation between Adolescent Life Style and Adolescent Stress Scale scores (p <0.001). Conclusion: In conclusion, the adolescent stress scale is a valid and reliable measurement tool for the Turkish population. It can be used to measure stress levels in adolescents.