Anasınıfı öğretmenlerinin müzik eğitimine yönelik algıladıkları yeterlilikler ve müzik eğitimi ortamına yönelik düşünceleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜLENT ALTAŞ

Danışman: JALE DENİZ

Özet:

Araştırmanın evrenini İstanbul’da bulunan anasınıfı öğretmenleri, örneklemini ise Kadıköy, Maltepe ve Kartal ilçelerinde bulunan 58 İlköğretim Okulu’nda görevli 110 anasınıfı öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre: 1. Anasınıfı öğretmeninin, seviyeye ve konuya uygun şarkı söyletebilme, sesini kullanabilme, jest ve mimikleri etkili kullanabilme, çocukların müzikal gelişimlerini gözlemleyebilme ve etkinliklerde dinletilecek nitelikli müzikleri seçme ve şarkıyı oyunlaştırabilme becerisi gösterebilmede kendisini yeterli bulduğu görülmektedir. 2. Anasınıfı öğretmenlerinin %50,5’i, müzik eğitimine yönelik yeterliliklerine, lisans eğitiminde aldıkları müzik eğitiminin katkı sağlamadığını düşünmektedir. 3. Anasınıfında müzik eğitimine yönelik herhangi bir hizmet içi eğitim seminerine katılan anasınıfı öğretmenlerinden %80’inin, katıldıkları hizmet içi eğitim seminerlerinin anasınıfında verdikleri müzik eğitimine doğrudan ya da dolaylı olarak katkı derecesini yeterli ya da çok yeterli bulduğu görülmektedir. 4. Anasınıfı öğretmenlerinin, müzik öğretimine yönelik ihtiyaç duydukları seminer konuları müzikli drama (%68,2), yaratıcı dans/şarkılı oyun (%64,5), çalgı eğitimi (%55,5), çocuk şarkıları repertuarı (%52,7), animasyon (%40,9), ses eğitimi (%31,8), değişik materyallerden çalgı üretimi (%31,8), müzik öğretim yöntem ve teknikleri (%31,8) olarak belirttikleri görülmüştür. 5. Anasınıfı öğretmenlerinin sınıflarındaki müzik köşesinde bulunan çalgıları; marakas (%79,1), tef (%78,2), ziller (%60), trampet ve ritim sopaları (%42,7), çelik üçgen (%41,8), blok flüt (%39,1) olarak belirtmişlerdir. 6. Anasınıfı öğretmenlerinin anasınıfında müzik eğitiminin niteliğini olumsuz etkileyen en önemli sorun olarak %34,5 oranlarında materyal yetersizliği ve sınıf mevcudu olduğu görülmektedir. 7. Anasınıfı öğretmenlerinin %88,1’i müzik etkinliklerinin kendisi tarafından yürütüldüğünü belirtmişlerdir. Anasınıfında müzik eğitiminin kimin tarafından gerçekleştirilmesi uygundur sorusuna da %67,4 oranında müzik öğretmeni, %31,6 oranında anasınıfı öğretmeni tarafından gerçekleştirilmesi uygundur dedikleri görülmüştür. ABSTRACT Research universe is the preschool teachers in Istanbul, sample is 110 preschool teachers working 58 primary schools in Kadıköy, Maltepe and Kartal. A questionnaire was developed for collecting data. Results: 1. Preschool teachers, find themselves competent in to make preschool age groups sing suitable for level and subject, use their voice, gesture and mimic, observe children musical development and choose qualified music for activities, have an ability of playing songs as they were a game. 2. 50,5% preschool teachers, who find themselves competent in music education, think they don’t take advantage of music education during their own preservice education. 3. 80% preschool teachers, who join in the seminar provided direct or indirect contribution for music education, find this inservice training program useful or very useful contribution to music lessons teaching in the classroom. 4. Topics of the seminars needed by preschool teachers for music education are musical drama(68,2%), creative dance/play with singing(64,5%), instrument training(55,5%), children songs repertory(52,7%), animations(40,9%), voice training(31,8%), production of instruments from different materials(31,8%), techniques and methods of music education(31,8%). 5. Preschool teachers’ music instruments in the music part of the classroom; marakas(79,1%), tambourine(78,2%), bells(60%), side drum and rhythm sticks(42,7%), steel triangle(41,8%), flute(39,1%). 6. According to preschool teachers; the most important problems that influence music education negatively are inadequate for the material and population of the classroom(34,5%) . 7. 88,1% preschool teachers indicate that musical activities are performed by themselves. Answer for “which teachers are suitable for music education in the preschools” is as fallows; 31,6% preschool teachers give the answer that music education must be given by preschool teachers, 67,4% preschool teachers advocate that music education must be given by music teachers.