Türkiye'de küreselleşmeye karşı ekonomik tepkiler ve din


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL EKİNCİ

Danışman: ALİ COŞKUN

Özet:

MARMARA ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İLAHİYAT ANABİLİM DALI DİN SOSYOLOJİSİ BİLİM DALI YÜKSEK LİSANS TEZ İ TÜRKİYE’DE KÜRESELLEŞMEYE KARŞI EKONOMİK TEPKİLER VE DİN Birinci bölümde küreselleşmenin kavramsal ve kuramsal tanımını vermeye çalıştık. Küreselleşmenin ortaya çıkış süreci başlığında, küreselleşmenin ortaya çıkışını farklı zamanlara dayandıranların olduğunu gördük. Küreselleşmenin siyasi, kültürel, ideolojik (dini) ve ekonomik boyutları olmak üzere dört boyutu olduğunu gördük. Küresel kültür ve toplum kuramına bir bakış başlığında, bütün dünyayı kaplayan bir küresel ortak kültürün toplum üzerinde bir hegemonya kurduğunu gördük. Ekonomik küreselleşme ve küresel ekonominin yapısı başlığında ekonomik küreselleşmenin, ekonominin temeli olan mal, hizmet ve sermaye piyasalarının dünya çapına açılması olduğunu gördük. Küreselleşmeye tepki: bölgeselleşme ve yerelleşme başlığında, dünyanın hızla küreselleşmesine karşı yerel ve bölgesel kalmakta direnenlerin ekonomik faaliyetlerde yerelleştiklerini gördük. Sivil toplum kuruluşları başlığında sivil toplumun, kendi kendini oluşturan, özel alan ile devlet arasında aracı niteliğinde olan örgütlü bir sosyal yapılanma olduğunu gördük. Ekonomik küreselleşmenin pozitif ve negatif boyutlarını da pozitif ekonomik kürselleşme ve negatif ekonomik küreselleşme başlıkları altında incelemeye çalıştık. Küresel ekonomik kriz ve Türkiye başlığında ise küresel ekonomik krizin nasıl çıktığını ve Türkiye’ye nasıl etkide bulunduğunu incelemeye çalıştık. Bir sivil toplum kuruluşu olarak MÜSİAD başlığında MÜSİAD’ın kuruluşunu, amaçlarını inceledik. Bir sivil toplum kuruluşu olarak TÜSİAD başlığımız altında TÜSİAD’ın kuruluşunu, amaçlarını inceledik. Küreselleşme ve din ilişkileri başlığında, küreselleşme ve din arasında pek de pozitif bir ilişkini olmadığını gördük. Küreselleşmenin dine müspet veya menfi etkilerinin de olduğunu, kimi zaman küreselleşmenin dine küresel alanda manevra kazandırdığını, dini siyasallaştırdığını gördük. Geleneksel din bağlamında MÜSİAD’ın küreselleşmeye bakışı ve modern global eksende TÜSİAD’ın küreselleşmeye bakışı başlıkları ile de MÜSİAD ve TÜSİAD’ın dini tutumlarını ve küreselleşmeye bakış açılarını incelemeye çalıştık. ECONOMIC REACTIONS AND RELIGION AGAINST GLOBALIZATION IN TURKEY We tried to provide conceptual and theoretical description of the first part of globalization. Under the chapter of appearance of globalization, we realized there were debaters who took this appearance back to different times. We realized that globalization has four dimensions political, cultural, idological (religious) and economic. Under the title of a wiew at global culture and the teheory of society, we realized that a global common culture covering the whole world formed a kind of hegomania ever society. Under the title of economic globalizaion and the structure of global economy, we realized that goods, service and capital markets which are the bases of economy, should be opened to world markets. Responses to globalization: in the title of regionalization and decentralization, rapid globalization of the world against those who resist staying local and regional economic activity we saw in the local. Under the title of non-goverment organizations, we realized that there was an organized social structure between the government and the self forming private area. We tried to study the positive and negative dimensions of economic globalization under the title of positive economic globalization and negative. Under the title of global economic crisis and Turkey we tried to study how global economic crisis emerged and how it affected Turkey. Under the title of MÜSİAD as a non-goverment organization, we studied the establishment and purposes of MÜSİAD. Under the title of TÜSİAD as a non-goverment organization, we studied the establishment and purposes of TÜSİAD. Under the title of globalization and religion, we realized that there wasn’t a positive relationship at all between globalization and religion. We also realized that globalization has positive and negative effects on religion, sometimes gloalizations alloting space to religion globally and made religion political. Under the title of MÜSİAD’s wiew over globalization in the context of traditional religion and TÜSİAD’s wiew over globalization in global scale, we tried to study MÜSİAD and TÜSİAD’s religious attitutes and their point of wiews over globalization.