Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo, Televizyon Ve Sinema Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET ÖZKAN YILDIRIM
Danışman: Filiz Aydoğan Boschele
Özet:
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler sosyal yaşamdaki pek çok alanı etkilediği gibi edebi alanı da etkilemektedir. Edebi alan dijitalleşmenin hızlı gelişimiyle birlikte ciddi bir dönüşüm süreci içerisindedir. Çalışmada, iletişim çalışmaları literatüründe incelenen yeni medya kavramı, sosyoloji disiplininde yer alan gündelik hayat ve edebiyat alanı kavramlarına yaslanmak suretiyle irdelenmiştir. Bu iki disiplinin kesişim alanından hareket edilerek edebi metin üreticilerinin yeni medyaya dair anlatıları, kullanım pratikleri, bilgiyle kurdukları ilişkinin dönüşümü, dijital çağda metinleri üretme ve okuma pratikleri, metinlerin içeriğine müdahale etme biçimleri, okurlarla olan etkileşimleri sorunsallaştırılarak incelemeye tabi tutulmuştur. Bu kapsamda, çalışmanın temel amacı edebi metin üreticilerinin yeni medyayla olan ilişkilerini açığa çıkarmak, yeni medya araçlarını ve sosyal medya kullanım pratiklerindeki motivasyonu ve motivasyonsuzluğu keşfetmek, okur ve yazar iletişiminin dijitalleşme dolayımlı evriminin yazarlar için anlamını kavramaktır. Bu kavrama faaliyetinin gerçekleştirilebilmesi için edebi metin üreticilerinin yeni medya kullanımına ve yeni medyanın söz konusu üreticilere ve eserlerine olan etkisine yoğunlaşılmaktadır. Bu amaçla, çalışmada edebi eser üreticileri ile etnografik bir alan araştırması yürütülmüştür. Yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler, katılımcı gözlemler, alan notları ve yanısıtıcı günlüklerle ilerleyen çalışmada, edebi eser üreticilerinin yeni medyaya bakış açılarının, anlamlandırmalarının, kullanım biçimlerinin edebi eser üretiminde ve eserin içeriğinde bir dönüşüm yaratıp yaratmadığı incelenmiştir. Araştırma sonucunda, edebi eser üreticilerinin gündelik pratiklerinin ve edebi gündeliklerinin dijitalleşme kaynaklı dönüşüm geçirdiği, bu dönüşümün devamlılıklarla ve kopmalarla sonuçlandığı, edebi alana giriş dinamiklerinin ve alanda kalabilmenin kurallarının dönüştüğü sonuçlarına ulaşılmıştır.