Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nilüfer Kara
Özet:
Dünyadaki ekonomik, bilişim ve iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler hem birey olarak bizleri etkilemekte hem de getirdiği yeniliklerle kurum ve kuruluşları değişim sürecinin içine almaktadır. Çağımızda yaşanan, sosyal, siyasal, ekonomik, kültürel ve teknolojik değişime ve gelişime paralel olarak örgütler de bu bağlamda ilerlemek, gelişmek ve büyümek en önemlisi de varlıklarını koruyabilmek için söz konusu gelişmeleri takip etmek durumunda ve bu değişime ayak uydurmak zorundadırlar. Bu uyum sürecinde örgütler en önemli kaynaklarından biri olan “insan” unsurunu göz ardı etmemelidir. İnsan davranışı, insanın, amaçlarına ulaşmak (gereksinimlerini karşılamak, yaşamak) için yapılan bilinçli etkinliklerdir. Örgütsel davranış ise, örgütün amaçlarının gerçekleştirilmesi (gereksinimlerinin karşılanması, yaşaması) için örgüt üyelerinin yaptıkları bilinçli etkinliklerdir. İnsan da örgüt de birer sistemdir. İnsan yaşamını davranışlarına nasıl borçluysa, örgüt de, yaşamasını üyelerinin davranışlarına borçludur. Örgüt yaşama süresini belirleme konusunda çalışanların iş ortamındaki davranışlarını da göz önünde bulundurmalıdır. Bu davranışlardan biri de iş tatmini ya da tatminsizliğidir. Çalışanın bulunduğu örgütte, yaptığı işte tatmin olup olmaması örgütün başarıya ulaşmasında etkili olabilecek en önemli faktörlerdendir. Bu nedenle örgüt başarıya ulaşma konusunda çalışanlarının iş tatmin düzeylerini üst seviyelerde tutma konusunda çaba göstermelidir. Bu çalışmada örgütsel stres kaynaklarından biri olan rol belirsizliği ve rol çatışmasının çalışanların iş tatminini ne düzeyde etkilediği araştırılmıştır. Örgütsel rol, rol belirsizliği, rol çatışması ve iş tatmini gibi kavramları açıklamak için literatür taraması yapılarak örgütlerde rol belirsizliği, rol çatışması ve iş tatmininin nedenleri, ortaya çıkması, önemi, birbirlerini ne yönde etkilediği konuları açıklanmaya çalışılmıştır. İlaç sektöründe faaliyette bulunan kurumsal bir firmanın çalışanları üzerinde uygulanan anket çalışması ve analizlerine değinilerek, sonuç ve öneriler sunulmuştur. ABSTRACT Developments on economy, data processing and communication technologies not only affect us as individuals, but take corporations and instutions into the evolution process with the innovations as well. In accordance with social, political, economical, cultural and technological changes and developments in our era, organizations are, concordantly, to improve, advance and expand and, the most important of all, in order to “survive” they have to follow and keep pace with the changes and developments. During this process of adaptation, organizations should not ignore the “human” element, one of the most important sources for them. Human behaviours are all conscious activities done by human beings in order to reach their goals (to meet the necessities and survive). Organizational behaviours are, on the other hand, all conscious acts done by organization members so as to achieve organizational goals (to meet the necessities and survive). Both human beings and organizations are systems. Human beings owe their existence to their behaviours and the same thing is valid for organizations as well. They owe their existence to the members’ behaviours. Organization should take employees’ behaviours on site into consideration while deciding on duration of life. One of these behaviours is the satisfaction or dissatisfaction of job. The satisfaction or dissatisfaction of the employee in the organization is one the most determining factors of the success of the organization. For this reason, organization should do its best in order to keep the employees’ satisfaction levels on top while on its way to success. In this study, one of the organizational stress sources, the effects of ambiguity of act and conflict of act on employees’ job satisfaction are dealt. So as to explain the concepts like organizational acts, ambiguity of act, conflict of act and dissatisfaction of job, literature review has been done and the subjects of ambiguity of act in organizations, conflicts of acts and the reasons of job satisfaction, its existence, its importance and how they affect each other mutually are tried to be explaind in the best possible way. The result and the analysis of a survey, which was made on the employees in an instutional medicine company, are explained and the conclusion and suggestions are presented.