İşletmelerde farklılıkların yönetiminin çalışan verimliliğine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DENİZ KOCUK

Danışman: Ayla Zehra Öncer

Özet:

Küreselleşme ile birlikte işletmeler rekabet avantajı sağlamak amacıyla çeşitli stratejiler yürütmektedir. Bu stratejilerin en önemlilerinden biri de önemi gün geçtikçe daha da artan ve temelinde insan faktörü olan farklılıkların yönetimi yaklaşımı olmaktadır. Bu yaklaşım, örgüt içerisinde var olan bireysel, örgütsel ve yönetimsel farklılıkların etkin bir biçimde yönetildiği takdirde örgüte çeşitli avantajlar sağlayacağını ifade etmektedir. Farklılıkların yönetimi işletmeler için bir süreç olarak ifade edilmektedir. Bu süreçte örgüt içerisindeki farklılıklar kabullenilmeli ve farklılıklara değer verilmelidir. Farklılıkların yönetiminin en alt kademeden en üst kademeye kadar etkin bir biçimde yönetilmesi sağlanmalıdır. Bu çalışmanın amacı, işletmelerde var olan farklılık algılarını ölçmek ve farklılıkların yönetiminin çalışan verimliliği üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığı incelemektir. Çalışmanın sonucunda ise sırasıyla bireysel, örgütsel ve grupsal düzeyde farklılıkların yönetiminin çalışan verimliliği üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu görülmüştür. -------------------- With globalization, enterprises carry out various strategies in order to provide competitive advantage. One of the most important of these strategies is the approach to management of the differences which are more and more important as human factor. This approach implies that the individual, organizational and managerial differences within the organization will provide various advantages to the organization if they are effectively managed. Management of differences is expressed as a process of businesses. In this process differences in the organization should be accepted and differences should be valued. It should be ensured that the management of the differences are managed effectively from the lowest to the highest. The aim at this study is to measure the perception of differences in enterprises and to examine whether the management of differences has a significant effect on employee efficiency. As a result of the study, it was observed that the management of the differences in the individual, organizational and group levels, respectively, had a significant effect on efficiency.