Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2003
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: M. Taner Girgin
Özet:
Telekomünikasyon teknolojilerindeki son gelişmeler cep telefonları yardımıyla zamandan ve mekandan bağımsız olarak haberleşmeyi olası kılmıştır. Ses haberleşmesine yönelik ilk servislerden sonra endüstrideki firmalar internet modelini baz alan mobil veri servisleri sunmaya yönelik çalışmalarda bulunmuşlardır. Bu servisler sayesinde gerekli özelliklere sahip bir cep telefonu veya telsiz haberleşme olanağı bulunan bir avuçiçi bilgisayarıyla tüketiciler zaman ve mekan sinirlaması olmaksızın çeşitli mobil veri servislerine ve Internete ulaşabilmektedir. Mobil ses haberleşmesi oldukça gelişmiş olan Türkiye pazarı da mobil veri servisleri için bir potansiyele sahiptir. On milyondan fazla aboneye hizmet veren mobil haberleşme operatörleri, abonelerine kendi portalları aracılığıyla çeşitli veri servisleri ve internet erişimi sağlamaktadır. Bu tez çalışması Türk tüketicisinin mobil veri servislerini kabul düzeyini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu servislerin kullanımı tezin yazıldığı tarihte yeterince yaygınlaşmamış olduğundan, çalışma mobil servislere yönelik tutum ve bu servisleri kullanma niyeti üzerine yoğunlaşmıştır. Bu bağlamda, çalışmada teknoloji kabulünü etkileyen çeşitli boyutlar ve mobil veri servislerinin gelecekteki olası kabulune işaret eden tutum ve niyetler arasındaki bağlantılar araştırılmaktadır. Bu amaçla Davis tarafından ortaya konan Technology Acceptance Model (Teknolojinin Kabulu Modeli) ve Rogers tarafından ortaya konan Theory of Diffusion of Innovations (İcatların Yayılması Teorisi)'I yol gösterici olarak kullanılmıştır. Bunun yanında demografik değişkenlerle çeşitli ayırt edici faktörlerin teknoloji kabulünü etkileyen boyutlarla birlikte tutum ve kullanım niyeti üzerindeki etkileri de araştırılmıştır. ABSTRACT Recent developments in the telecommunications technology made it possible to communicate anytime and anywhere thanks to mobile phones. Following the primary voice communications, industry players started looking for ways to offer mobile data services based on the internet philosophy. These services aim to provide consumers access to internet and various mobile data services anywhere and anytime with the help of a featured mobile phone or a palmtop computer that has a wireless connection. Turkey, being a lucrative market for mobile communications, has a potential for mobile data services. With well over 10 million cellular phone subscribers, the mobile service operators have started to offer various data services to them through their portals. This thesis work aims to study Turkish consumers' acceptance of mobile data services. Since the usage of these services is limited for the time being, the focus is on attitude towards the services and the intention to use them. The links between various dimensions affecting technology acceptance and possible indicators of future acceptance are being sought with the help of constructs put forward by Davis' Technology Acceptance Model and Roger's Theory of Diffusion of Innovations. Besides, comparative studies based on demographic and differentiating variables are performed on dimensions of acceptance, attitudes and intention to use mobile data services.