Bilişsel süreçler bağlamında tüketici davranışının yeni iletişim ortamlarında bilgi edinme amaçlı incelenmesi : “online” mağaza kullanım niyeti üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Başak Değerli

Danışman: CEM SEFA SÜTCÜ

Özet:

İletişim araçları, enformasyon kaynağı ve aktarım aracı olan teknolojik araçlardır. Bilişim ve iletişim teknolojileri, bilgi edinmek için enformasyon kaynaklarına ulaşmada kolaylaştırıcı bir rol oynamaktadır. Web sitelerinin, başarılı bir enformasyon kaynağı olması, karşılık verebilmesi ve diğer kullanıcılar ile iletişime izin vermesi; web sitesinin etkileşimli bir iletişimi sağladığını göstermektedir. Bu bağlamda, etkileşimli iletişim sağlayabilen online mağazalar da iyi bir enformasyon kaynağı olmaktadır. Biliş ihtiyacına göre bireylerin ihtiyaçları ve enformasyon arama şekilleri değişmekte ve bilgi edinme stratejileri de farklılık göstermektedir. Böylece, bireyler, enformasyon ararken online mağazanın sunduğu şartlar altında bilgi edindiği için kullanım niyetlerinin etkilendiği görülmektedir. Ayrıca, online mağazada teknoloji kullanımı aracılığı ile bilgi edinilmektedir. Bu bağlamda, teknoloji kabul modeli ve ilgili çalışmalar kapsamında oluşturulabilecek değişkenlerin de bilgi edinirken oluşan kullanım niyeti üzerinde etkisi olduğu görülmektedir. Sonuç olarak, biliş ihtiyacı ile online mağaza kullanım niyeti arasındaki ilişki üzerine bir inceleme yapılıp ve birleştirilmiş teknoloji kabul modeli değişkenleri oluşturularak bu ilişkiye etkisi üzerinde durulmuştur. Anahtar Kelimeler :Bilgi Edinme, Biliş İhtiyacı, Online Mağaza Kullanım Niyeti, Birleştirilmiş Teknoloji Kabul Modeli Değişkenleri, Yeni İletişim Ortamları ABSTRACT Mass media are technological tools as being sources of information and transportation tools. Information and communication technologies have a facilitating role in reaching information sources in order to acquire knowledge. It indicates that a web site provides an interactive communication by being a useful information source and capable of responding, and allowing to communicate with other users. In this context, by providing interactive communication online stores are also significant information sources. Individuals’ needs and ways of information seeking vary and knowledge acquisition strategies differ according to the need for cognition. Thus, while seeking information, individuals’ intentions to use are effected because of the fact that they acquire knowledge in the conditions of online stores present. It is also possible to acquire knowledge from online stores through technology usage. In this respect, it was observed that variables which can be generated within the scope of technology acceptance model and the related studies also have effect on intention to use online store while acquiring knowledge. Therefore, a survey was conducted on the relationship between need for cognition and intention to use online store and the effect of generated combined technology acceptance model variables on this relationship was emphasized. Keywords : Knowledge Acquisition, Need For Cognition, Intention To Use Online Store, Combined Technology Acceptance Model Variables, New Media