Türkiye'de çocuk dergiciliğinde tasarım: Kırmızıfare Dergisi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OĞUZ GÜLLEB

Danışman: Kübra Güran Yiğitbaşı

Özet:

Çocuk dergileri bilginin, kültürel değerlerin ve estetik zevklerin kazanılmasının en etkili ve eğlenceli yoludur. Çocukları okumaya, öğrenmeye ve olumlu davranışlara yönlendiren, bilgi edinmeyi sevdiren dergilere ihtiyaç duyulmaktadır. Popüler kültürün baskın olduğu günümüzde, çocuklara okuma alışkanlığı kazandıracak, kültürel ve yerel değerlerini öğretecek yayınların görsel kimliğinin de çocuklara uygun olması gerekmektedir. Onların bilişsel düzeylerine, beklentilerine, hayal dünyalarına ve ihtiyaçlarına uygun şekilde tasarlanmış görsel mesajlar, çocukların hem kişisel gelişimlerinin hem de estetik zevklerinin gelişimine yardımcı olacaktır. Çalışmanın birinci bölümünde görsel bir iletişim sanatı olan grafik tasarım unsurları, ilkeleri, dergi yayıncılığı tarihi ve tasarım süreçleri incelenmiştir. İkinci bölümde çocukların bilişsel gelişim süreçleri ve görsel dil arasında bir ilişki kurulmuştur.. Üçüncü bölümde çocuk dergisi tasarımları Kırmızıfare çocuk dergisi özelinde incelenmiştir. Karşılaşılan sorunlar belirtilmiş ve öneriler sunulmuştur. Araştırma neticesinde derginin görsel unsurlarının ve tipografisinin, hedef kitlesi olan çocukların düzeyine uygun olmadığı, metin yoğunluğunun fazla olduğu ve derginin bölümleri ve tüm sayıları arasında görsel bütünlüğün sağlanamadığı görülmektedir.