Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Canan Çeltikçi
Danışman: AHMET KATILMIŞ
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmada İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersi öğretim programında bulunan soyut kavramlardan cumhuriyet, demokrasi, hak, adalet ve kültür kavramlarını Öğe Gösterim Kuramına göre hazırlanmış etkinliklerle kazanma sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem olarak araştırmanın amacına en uygun araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması kullanılmıştır. Öğrencilerin söz konusu kavramlarla ilgili olan ön öğrenmeleri, olası kavram yanılgılarını ya da yanlış kavramsallaştırmaları tespit etmek amacıyla zihin haritalarıyla analiz edilmiş ve elde edilen veriler doğrultusunda eylem planı hazırlanmıştır. Öğe Gösterim kuramı temelinde birincil ve ikincil sunumlar olarak hazırlanmış 17 etkinlik,11 hafta boyunca toplam 29 ders saatinde uygulanmıştır. Çalışma grubunu araştırmacının sınıf öğretmeni olduğu, İstanbul’un Ümraniye ilçesindeki bir ilkokulun 3. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır, Nitel araştırmanın yansıtıcı özelliğini arttırmak amacıyla video ve ses kayıtlarının yanında araştırmacı notlarından da yararlanılmıştır. Her kavramın uygulanması betimlenmiş aynı zamanda uygulamanın sonuçları ve olası düzeltmeleri yaparak eylem araştırması sürecinin döngüselliğini sağlamaya yönelik olarak uygulama sonrası kavram değerlendirme testleri uygulanmıştır. Kavram değerlendirme testleri içerik analizi yapılarak değerlendirilmiş ve ek etkinlikler yapılıp yapılmamasına karar verilmiştir. Araştırmanın verileri video ve ses kayıtları, etkinlikler ve kavram değerlendirme dokümanları ve araştırmacı notlarından derlenmiştir. Ön öğrenmelerin analizinde zihin haritalarındaki sözcükler bağlamla ilgisine göre kategorize edilmiş ve sıklıkları tablolaştırılmıştır. Dokümanlar ve testler öğe gösterim kuramındaki değerlendirme ölçütlerine göre içerik analizine tabi tutulmuş ve betimlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrenci grubunun gelişim özellikleri dikkate alınarak hazırlanan ve çeşitlendirilen etkinliklerin soyut kavramları belirlenmiş öğeleriyle öğrencilere kazandırmada ve kavram yanılgılarını gidermede oldukça başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Sosyal Bilgiler, Eylem Araştırması, Kavram Kazandırma, ABSTRACT In this study, it is aimed to investigate the process of learning activities which are prepared in accordance with the Component Display Theory .Primary school third class students learning, democracy, republic, justice, right and the culture concepts. In accordance with this aim, the study has been based on the action research which is one of the qualitative research patterns. In this perspective, to identify the students misconceptions for false conceptualization and pre-learnings related with the pre-told concepts the mind maps were used. By analysing the data gained with mind maps, some results are become clear and accordance with this result the action plan has been prepared. 17 presentations (activities), that have been prepared on the basis of Component Display Theory were applied for 11 weeks and totaly 29 hours. (29 class hours). The study group is researcher’s own class students and they are in grade 3 in a primary school in Ümraniye. In order to increase the reflective property of the investigation, the video and audio records were used besides the researcher’s own notes. In order to ensure the cycling of the process of the investigation, the application of each concept in practice the concept contest, analysis assessment tests are evaluated and it has been decided to apply additional activities. The data of the research, gained by the video and audio records, activities and concepts evaluation documents and researcher’s notes. In the analysis of the pre-learning processes, the words in mind maps related ith the interest were categorized and the frequencies tabulated. According to the assessment criteria of the Component Display Theory, documents and tests are subjected to the content analysis and described. As a result of the study, it is concluded that, the activities based with Component Display Theory views have positive impact on the concept of republic, democracy, rights, justice and culture. It is concluded that activities which are prepared and diversitied by concedering the characteristics of students development of abstract concepts, are very successful in removing misconceptions and making students learn abstract concepts. Key words: Social Studies, Action Research, Concept Gaining.