Tüketicilerin kripto para borsası seçimlerine etki eden faktörler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DENİZ SERBEST

Danışman: Ahmet Başcı

Özet:

Özellikle yaşanılan teknolojik gelişmeler ile büyük bir hızla gelişmekte olan günümüz dünyasında, finans alanında da kayda değer gelişmeler yaşanmaktadır. Bu gelişmelerden şüphesiz ki en dikkat çekici olanı blok zinciri teknolojisi ve kripto paralardır. Bu araştırmada, tüketicilerin kripto para borsası seçimlerine etki eden faktörler incelenmiştir. Araştırma modeli Teknoloji Kabul Modeli (Davis, 1989) ve Yeniliklerin Yayılması Teorisi'ne (Rogers, 2003) dayanmakta olup, söz konusu iki teorinin birleştirilmesi ile oluşturulmuştur. Araştırmada kullanılan 344 veri, herhangi bir kripto para borsasını en az bir kere kullanmış 18 yaş üstü Türk tüketicilere online anket yapılarak toplanmıştır. Verilerin SPSS-26 programı aracılığı ile analiz edilmesinin ardından araştırma bulguları sunulmuştur. Bu bağlamda, uyumluluk ve denenebilirlik değişkenlerinin algılanan kullanışlılık üzerinde, uyumluluk ve gözlemlenebilirlik değişkenlerinin ise algılanan kullanım kolaylığı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ek olarak, algılanan kullanışlılık ve algılanan kullanım kolaylığı değişkenlerinin tutum üzerinde, tutum değişkeninin ise davranışsal niyet üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, demografik değişkenlerin (cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim durumu ve gelir durumu) davranışsal niyet değişkeni açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır.