MÜZİK EĞİTİMİ – ÖĞRETİMİ SÜREÇLERİNDE MÜZİK KAVRAMLARI BİLGİSİNİN ALGI ÜZERİNDE İNCELENMESİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet Yıldız

Danışman: Mehmet Ali Özdemir

Özet:

Bu araştırma;müziği ve eğitim – öğretim süreçlerinibir insan etkinliği olarak ele alarak; bu etkinliklerinkeşfini ve ortaya çıkmasını mümkün kılan bedensel unsurların (beyin bölgeleri gibi)ve bu bedensel unsurlarla ilişkili olduğu görülen zihinsel yetilerin (dikkat, irade, anlam gibi) tespitine dayalı işlevsel ilişkilendirmeler üzerinden açıklanmaya çalışmaktadır. Bu anlamda müzik ve eğitim – öğretim; bedensel ve zihinsel unsurlar ve yetilerin mümkün kıldığı “olgular” ve bu olguların aktarılması amacına bağlı oluşmuş “kavramlar” olarak ele alınmıştır. Bu bedensel ve zihinsel unsurlar; “insan doğası ve algısı” temelinde ele alınarak tartışılmıştır.

İnsan doğası ve algısı temeline ilişkinelde edilmiş deneysel veriler, nitel araştırma yöntemlerinden olan gömülüteori modeli ile analiz edilirken; sanat ve eğitim felsefelerinin temel çelişkilerini ve bilim – sanat – felsefe arasındaki terminolojik ayrılıklarını ortadan kaldıracak bir bakış açısı sunması amacıyla fenomenoloji felsefesinin (felsefi arka plan) bilgi kabullerine dayalı olarak yapılandırılarak kullanılmıştır.

Araştırmanın yöntemi ve felsefi arka planı bu temellerle kurulurken,araştırmanın kapsamı da müzik eğitim öğretiminde kullanılan ve müzik terminolojisine ait temel kavramlara yönelerek, bu terminolojik anlama sahip kavramların olgusal temellerinin nesnel olarak saptanması ile sonuçlandırılmıştır.

Anahtar sözcükler: Algı, Bilgi, Fenomenoloji, Empati, Taklit, Müzik, Eğitim – Öğretim, Sanat Eğitimi