Tüketicilerin helal sertifikalı ürünlere karşı tutumlarını etkileyen faktörler ve risk algısı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DURSUN YENER

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

TÜKETİCİLERİN HELÂL SERTİFİKALI ÜRÜNLERE KARŞI TUTUMLARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE RİSK ALGISI İşletmelerin en önemli sermayeleri müşterileridir. Günümüzün yoğun rekabet koşullarında yeni müşteriler kazanmak kadar mevcut müşterilerin elde tutulması da işletmelerin varlıklarını sürdürebilmesi için bir gerekliliktir. Bu amaca ulaşılmasının en önemli aracı ise tüketicilerin ve ihtiyaçlarının doğru bir şekilde anlaşılmasından geçmektedir. Tüketicilerin tercihlerini etkileyen çok sayıda faktör bulunmaktadır. Pazarlama literatüründe bu ihtiyaçlar geçmişten bu yana tanımlanmaya çalışılmıştır. Zaman içerisinde tüketicilerin ihtiyaçları çeşitlendiği gibi kendilerine sunulan alternatiflerin sayısı da artmıştır. Artan alternatifler tüketiciler için bir diğer önemli ihtiyaca neden olmuştur, bilgi ihtiyacı. Tüketiciler ihtiyaçlarını karşılayacak seçenekler hakkında ne kadar çok bilgi sahibi olurlarsa kendilerini o kadar rahat hissetmekte ve risk algılamaları azalmaktadır. İhtiyaç duyulan ürünün özelliği kadar tüketicilerin özellikleri de ihtiyaç duyulan bilginin türü ve niteliğini belirleyici bir role sahiptir. Tüketicilerin dini inançları satın alma faaliyetleri üzerine etkili olan bir faktördür. Her din çeşitli konularda insanlara kısıtlamalar getirmektedir. Bu durum tüketicilerin bilgi ihtiyacını artıran bir diğer etken olarak karşımıza çıkmaktadır. Çeşitli dinlere mensup tüketicilerin bilgi ihtiyaçlarının karşılanabilmesi için çeşitli denetim ve sertifikalandırma sistemleri kurulmuştur. Koşer, Yahudi inancına uygunluğu temsil ederken, “Helâl Gıda” İslamî kurallara uygunluğun bir göstergesidir. Dünyada iki milyara yaklaşan nüfusları ile Müslümanlar önemli bir pazar oluşturmaktadır ve işletmeler için bu pazar gözardı edilemeyecek kadar büyüktür. ABSTRACT FACTORS THAT AFFECT THE ATTITUDES OF CONSUMERS TOWARDS HALAL-CERTIFIED PRODUCTS AND RISK PERCEPTION The most important assets of the companies are their customers. In today's intense competitive conditions, the retention of existing customers and to gain new customers is a requirement for businesses to sustain their existence. The most important tool for attaining this goal is the correct understanding the needs of consumers. There are many factors that affect preferences of consumers. In marketing literature those needs are tried to define. Over time consumers’ needs and the alternatives the can choose diversified. As the numbers of alternatives are growing, a new need is arising, information need. As the amount of information that consumers have increases, they fell themselves more comfortable and perceive less risk. As characteristic of the product that is needed, the nature of the required type of information has a crucial role. Religious beliefs of consumers have important effects on their purchasing activities. Each religion has some restrictions for their followers. This is a situation that raises information needs of consumers. Today there are some auditing and certification systems that meet information needs of people who belongs to various religions. While Kosher represents the fitness with Jewish faith, “Halal Food” is an indication of compliance with Islamic rules. Muslims around the world with a population approaching two billion is an important market and for companies this market is too great to ignore