Türkiye'de televizyon eleştirmenliği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT IŞIK

Danışman: ALİ BALABANLAR

Özet:

Anahtar Kelimeler : Eleştiri, Eleştirmen, Televizyon Eleştirisi, Televizyon Eleştirmenliği, Eleştirel Yaklaşımlar, Televizyon Eleştirisi Yazma TÜRKİYE'DE TELEVİZYON ELEŞTİRMENLİĞİ Kitle iletişim araçları, sanayi devriminden sonra yeni bir formda tarihte yer almaya başlamıştır. Son elli yıla damgasını vuran kitle iletişim aracı ‘televizyon’ olmuştur. Çağımızın toplum hayatında belirleyici bir yönü olması sebebiyle televizyon eleştirmenliği de bir meslek olarak yazın alanında yerini almıştır. Televizyon eleştirisi, televizyonun etkileri ve programlar hakkında izleyicilerin eleştirel düşünmesine yardım etmektedir. Türkiye'de de 70'li yıllardan günümüze televizyona dönük eleştirel makaleler iki farklı tarzda ortaya çıkmıştır: Akademik eleştiriler ve gazete eleştirileri. Gazete eleştirileri yazarın öznel bakış açısını yansıtırken, ciddi akademik eleştiriler belirli varsayımları ve prosedürleri içeren bir disipline uyularak yazılmaktadır. Televizyon eleştirileri kuramsal dayanağını edebiyat eleştirilerinden alsa da kendi içinde uygulamaya dönük bazı standartlar geliştirmiştir. Televizyon eleştirileri edebiyat eleştirilerinde olduğu gibi farklı yaklaşım tarzları ile yazılabilmektedir. Bu yaklaşımlar semiyotik/yapısal eleştiri, tür eleştirisi, retoriksel eleştiri, anlatı eleştirisi, izleyici merkezli eleştiri ve etnografik eleştiri’dir. Her bir eleştirel disiplinin varsayımları, prosedürleri ve amacı farklıdır. Bu tezin amacı eleştirel yaklaşımların ayırımını yapabilmek; gazeteci ve akademisyen eleştirmenlerin farkını belirtmek; televizyon eleştirmenliğinin Türkiye’deki durumunu yansıtmaktır. Key Words : Criticism, Critic, Television Criticism, Television Critic, Critical Approaches, Writing Television Criticism ABSTRACT TELEVISION CRITICISM IN TURKEY Chrinologically, mass media take place within a new form after the industrial revolution. Television is the most influencial mass communication tool of the last fifty years. TV has been taking an effective part in our daily life so TV Criticizing has taken place in literature as a profession. TV criticism helps audience to develop critical thinking on the impact of TV and TV shows on society. Since 1970s, TV criticism in Turkey has developed into two different types. Those are: Academical criticism and journalistic criticism. Journalistic criticisms shows the author's subjective perspective, whereas serious academic criticism is written in accordance with a discipline which contains certain assumptions and procedures. Even though television criticism has its roots within its own theoretical basis of the literature in its self it has developed some standards towards application. TV criticism can be written in different approaches just as in literary criticism. These approaches are semiotic/structural criticism, genre criticism, rhetorical criticism, narrative criticism, viewers-oriented criticism and ethnographic criticism. The assumptions, procedures and aims of each critical discipline are different. The goals of this thesis are to differentiate each criticism approaches, to highlight the differences of academic and journalistic criticisim, to show the state of the TV criticism in Turkey.