4-6 yaş zihin engelli çocukların davranış sorunlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜRAY GÜNEŞ

Danışman: Gülden Uyanık

Özet:

4-6 YAŞ ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN DAVRANIŞ SORUNLARININ İNCELENMESİ Davranış sorunlarına; zihin engelli çocuklarda, normal gelişim gösteren çocuklara oranla daha sık rastlanmaktadır. Davranış sorunları demografik özelliklere göre farklılıklar gösterebilir. Bu, çalışma 4-6 yaş zihin engelli çocukların davranış sorunlarını incelemek için yapılmıştır. 4-6 yaşlarında 113 hafif düzeyde zihin engelli, 124 orta düzeyde zihin engelli, 93 ağır düzeyde zihin engelli olmak üzere 330 çocuk araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.Araştırmaya katılan çocukların davranış sorunlarını belirlemek için Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği(OÖDSTÖ) kullanılmıştır. Çocuklarda görülen davranış sorunlarının, cinsiyete, yaşa, zihin engellilik düzeyine, ailenin maddi durumuna, çocuğun kardeş sayısına ve çocuğun ne kadar süredir özel eğitim aldığı değişkenlerine göre incelemek için Çocuk Bilgi Formu çocukların öğretmenleri tarafından doldurulmuştur. Çalışmaya katılan öğretmenler de Öğretmen Bilgi Formu’nu doldurmuşlardır. Araştırma sonuçlarına göre, en fazla davranış sorununu ağır düzeyde zihin engelli çocuklar göstermiştir. Ayrıca zihinsel engelin derecesine göre davranış sorunları artmaktadır. Anahtar Kelimeler : Davranış sorunları, okul öncesi çocuklar, zihin engelli ABSTRACT RESEARCHING BEHAVIOURAL PROBLEMS OF 4-6 YEARS OLD CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITY Behavioural problems are seen more frequently among the children with intellectual disability than those without. Behavioural problems may vary according to demografic factors. The purpose of this resarch was to scan behavioural problems of children who are 4-6 years old. Sample group of the survey consists of 330 children of whom 113 have mild intellectual disability, 124 have moderate intellectual disability, 93 have severe intellectual disability. With the aim of determining behavioural problems Preschool Behavior Qustionnaire(PBQ) has been used. Basic Information Forms for Children and Basic Information Forms for Teachers have been completed by teachers. Gathered information has been used to examine the relations between behavioural problems and factors as: gender, age, level of intellectual disability, economic conditions of family, number of siblings, duration of recieved special education services. According to the results; among the sample groups, severe intellectual disability children group was the one which have most behavioural problems and there was a positive correlation between the level of intellectual disability and behavioural problem points.