Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: SİNEMİS DOĞAN
Danışman: REFİKA BAKOĞLU
Özet:PERAKENDE SEKTÖRÜNDE İŞE İLİŞKİN DUYUŞSAL İYİLİK ALGISI VE ÖRGÜTSEL BAĞLILIK ARASINDAKİ İLİŞKİ Araştırmanın ana amacı perakende sektöründe İşe İlişkin Duyuşsal İyilik Algısı (İİDİA) ve Örgütsel Bağlılık arasındaki ilişkiyi ortaya koymak üzerine temellenmiştir. Araştırma en az altı aylık şirket deneyimi olan, değişik satış pozisyonlarından, 82 perakende sektörü çalışanının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma alanı, İstanbul Türkiye’deki dayanıklı tüketim malları perakendesi olarak seçilmiştir. Kantitatif metot seçilerek, analizde örgütsel bağlılık skoru bağımlı, İİDİA ve alt skorları (Yüksek Memnuniyet Yüksek Uyarılmışlık (YMYU), Yüksek Memnuniyet Düşük Uyarılmışlık (YMDU), Düşük Memnuniyet Yüksek Uyarılmışlık (DMYU), Düşük Memnuniyet Düşük Uyarılmışlık (DMDU) bağımsız değişkenler olarak kullanılmıştır. Bağımlı ve bağımsız değişkenlerin faktör analizleri gerçekleştirilmiştir. Daha sonra katılımcıların İİDİA ve örgütsel bağlılık skorları demografik özelliklere karşı varyans analizi ve t-testi yöntemleriyle incelenmiştir. Tanımlayıcı istatistik ve frekans dağılımları, ‘pozisyon’ haricindeki demografik özelliklerin değişkenlerle ilişki göstermemiş, ‘pozisyon’ ile örgütsel bağlılık arasında ise pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Son olarak, regresyon analizi ile, İİDİA ve Örgütsel Bağlılık skorları arasında korelasyon tespit edilmiş, determinasyon katsayısı r2=0,64 olarak belirlenmiştir. Tüm alt skorlarla örgütsel bağlılık arasında korelasyon tespit edilmiştir, YMYU için r=0,7, YMDU için r=0,62, DMYU için r=-0,615 ve DMDU için r=-0,684 belirlenmiştir. ABSTRACT THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB RELATED AFFECTIVE WELL BEING AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT AT RETAIL SECTOR The main purpose of the research is based on the expectation that job related affective well being (JAWS) will correlate with organizational commitment (OC) on retail sector. Research is carried out with 82 retail sector employees working at different sales positions and have at least 6 months of company experience. Research area is selected as durable consumer goods retailer in İstanbul, Turkey. A quantitative method is selected for this research and OC score is used as dependent variable and JAWS and subscores (High Pleasure High Arousal (HPHA), High Pleasure Low Arousal (HPLA), Low Pleasure High Arousal (LPHA), Low Pleasure Low Arousal (LPLA)) are used as independent variables in the analysis. Factor analysis of the independent and dependent variables are implemented. Then participants’ JAWS scores and OC scores are investigated by variance analysis and t-test methods with respect to demographic properties. Descriptive statistics and frequency distributions showed that none of the demographic attribute is related with any of our variables with the exception of “position”, where a positive relationship exists between position and OC. Finally, with regression analysis, correlation between JAWS score and OC scores are determined with a determination coefficient r2=0,64. For all subscores correlation exists with OC score, with r=0,7 for HPHA, r=0,62 for HPLA, r=-0,615 for LPHA, r=-0,684 for LPLA.