Yenilik iklimi, yaratıcı öz yeterlilik ve değişime açıklık ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Asuman Hazal Alayoğlu

Danışman: GÜL ESER

Özet:

Bu araştırma, yenilik iklimi ve yaratıcı öz yeterliliğin, değişime açıklığa olan etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Alüminyum Profil, Kompozit Panel, Alüminyum Yassı Mamul, PVC Profil ve Panjur üretim tesisleriyle müşterilerine hizmet veren bir sanayi kuruluşunun 257 beyaz yaka çalışanı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ilk bölümünde literatür kısmı sunulmaktadır. Araştırma bölümünde ise araştırmaya yönelik detaylar, analiz ve bulgulara yer verilmiştir. Veri toplama yöntemi olarak anket tekniği ve araştırmada Scott ve Bruce’un Sönmez, Bacaksız ve Yıldırım (2017) tarafından Türkçe’ye uyarlaması yapılan yenilik iklimi ölçeği, Carmeli ve Schaubroeck (2007) tarafından geliştirilen yaratıcı öz yeterlilik ölçeği, Randall B.Dunham, Jean A. Grube, Donald G. Gardner, L.L. Cummings ve Jon L.Pierce (1989) tarafından geliştirilen ve Bingül (2006) tarafından yüksek lisans tezinde kullanılan değişime açıklık ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 25.0 ve AMOS 24.0 programları ile sağlanmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda; yeniliği engelleme, yeniliği destekleme, kaynak sağlama, yaratıcı öz yeterlilik ve değişime açıklık birlikte anlamlı bir ilişki vermektedir. Yenilik ikliminin faktörlerinden yeniliği desteklemenin ve yaratıcı öz yeterliliğin değişime açıklık üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. -------------------- This research was conducted to examine the impact of innovation climate and creative self-efficacy on openness to change. The research was carried out on 257 white collar employees of an industrial corporation serving its customers with its Aluminum Profile, Composite Panel, Aluminum Flat Product, PVC Profile and Shutter production facilities. In the first part of the study, literature is presented. In the research section, details, analysis and findings for the research are given. The questionnaire technique is used as a data collection method. Innovative climate is measured with Scott ve Bruce’s scale which is adapted to Turkish by Sönmez, Bacaksız and Yıldırım (2017). For the creative self-efficacy, scale developed by Carmeli and Schaubroeck (2007) is used and the scale is adapted to Turkish by researcher. To measure openness to change, the sclale developed by Randall B. Dunham, Jean A. Grube, Donald G. Gardner, LL Cummings and Jon L. Pierce (1989) is used. This scale was adapted to Turkish by Bingül (2006) and was used in his master's thesis. SPSS 25.0 and AMOS 24.0 programs were used to analyze the data. As a result of the analyzes, prevention of innovation, supporting innovation, resource supply, creative self-efficacy and openness to change have a statistically meaningful relationship. Supporting innovation and creative self-efficacy have a significant and positive effect on openness to change.