Gıda sektöründe ihracatı arttırma stratejileri ve uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Halil Karakoca

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

İhracat; işletmelerin pazar payını arttırma, büyüme, karlılıklarını maksimize etme gibi temel işletme hedeflerine ulaşma noktasında, gerçekleştirmeleri gereken pazarlama faaliyetlerinden biridir. Bununla birlikte ihracat edebilmenin en önemli unsurlarından birisi ise rekabet edebilmeyi ve bu rekabet düzeyini sürdürülebilir kılmaktır. Bu çerçevede araştırmada gıda sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin ihracatı arttırma stratejilerinin uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma neticesinde firmalar, iç ve dış pazarda satış sonrası hizmet, işgücü maliyeti gibi unsurlar açısından rekabet edebileceklerini belirtilmişlerdir. Bununla birlikte firmalar dış pazarda satış sonrası hizmet, işgücü maliyeti ve nitelikli işgücü hususunda rekabet avantajı sağlayacağına yönelik görüşlerinin iç pazardaki rekabet edebilmeye yönelik görüşlerine göre daha yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Firmalar ihracat stratejileri çerçevesinde, ihracat faaliyetleri çerçevesinde yaptıkları pazarlama stratejilerine yönelik en yüksek düzeyde gerçekleştirdikleri faaliyet olarak işletmelerinin maliyet ve genel gider kontrolünü düzenli olarak yaptıkları ve raporlamalarının düzenli olduğu yönünde görüş bildirmişlerdir. Ayrıca, işletmeler ihracatla ilgili tüm süreçlerde maliyetlerin düşürülmesi için çalıştıkları ve üretim süreçlerindeki kalite kontrol metotlarını sürekli geliştirerek ürün kalitesini iyileştirdiklerini belirtmişlerdir. -------------------- Export is one of the marketing activities that companies should realize in realizing their basic business objectives such as increasing their market share, growth and maximizing their profitability. However, one of the most important elements of export is to compete and make this level of competition sustainable. In this context, the implementation of the strategies of increasing the export of the enterprises operating in the food sector were realized. As a result of the research, firms are able to compete in terms of elements such as after-sales service and labor cost in domestic and foreign markets. In addition, it is concluded that the opinions of the firms that provide competitive advantage in the after sales service, labor cost and qualified labor force in foreign market are higher than those of competing in domestic market. Firms have expressed their opinion on the regularity of their operations and regular reporting of their cost and overhead expenses as a result of the activities they carry out within the framework of their export strategies. In addition, enterprises have stated that they work to reduce costs in all processes related to export and that they improve the quality of the products by continuously improving the quality control methods in the production processes.