An analysis on the relationship between leader-member exchange and innovatıve work behaviour : evidence from Turkey


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Beril Hallaç

Danışman: HANDE SİNEM ERGUN

Özet:

Günümüzün oldukça rekabetçi ve hızla değişen iş dünyasında, yenilik kavramı uzun süre ayakta kalmak isteyen kuruluşlar için çok önemli bir hale gelmiştir. Ġşletmelerin rekabetin böylesine kızgın olduğu bir ortamda adaptasyonunu sürdürülebilmesi için çalışanların yenilikçi iş davranışlarının önemi hem araştırmacılar hem de uygulayıcılar tarafından vurgulanmıştır (Joo, 2010). Ġnovasyon, birçok araştırmacı tarafından rekabet avantajı kaynağı olarak tanımlandığından, kuruluşların liderleri, çalışanlarının yenilikçi davranışlarını nasıl teşvik edecekleri konusunda araştırma yapmalıdır. Bu görüş ışığında, bu çalışma, lider-üye etkileşimi (LMX) ilişkilerinin çalışanların yenilikçi davranışlarını (IWB) nasıl etkilediğini ve algılanan örgütsel desteğin (POS) bu ilişkideki ara değişken rolünü analiz etmeyi amaçlamıştır. Her bir değişkene ait sorular tek bir ankette birleştirilmiş ve Türkiye'de faaliyet gösteren farklı sektörlerden orta ila büyük ölçekli şirketlere ait 204 çalışana uygulanmıştır. Anketin yapısını analiz etmek için Faktör Analizi kullanılmıştır ve IWB, LMX ve POS arasındaki ilişki Korelasyon ve Regresyon analizi kullanılarak test edilmiştir. Sonuçlar, LMX kalitesinin IWB üzerinde pozitif ve doğrudan bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Sonuçlara göre LMX ve POS arasında da pozitif bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca POS'un IWB üzerinde pozitif etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Tüm bu sonuçlar literatür bulguları ile uyumluluk göstermektedir. Son olarak ise, Çoklu Regresyon Analizi uygulanmış ve sonuçlarına göre POS'un, LMX ve IWB arasındaki ilişkide kısmi ara değişken rol oynadığı bulunmuştur. Bu çalışmada kullanılan model ve analiz bulgularının Türkiye'deki organizasyonlar ve liderleri için kullanışlı bir rehber sunması öngörülmüştür. Liderler, bu araştırma sonuçlarından faydalanarak çalışanların yenilikçi davranışlarını teşvik etmek doğrultusunda çalışanları ile ilişkilerini düzenleyebilirler. -------------------- In a highly competitive business world, the notion of innovation has become crucially important for the organizations that want to survive for a long time. Organizations must always find ways to adopt in today‘s rapidly changing environment. In order to sustain organizational adaptability in such a fierce environment, the importance of employees‘ innovative work behaviour was emphasized by both researchers and practitioners (Joo, 2010). As innovation has been defined by many researchers as a source of competitive superiority, leaders of the organizations should look for ways on how to promote the innovative behaviour of their employees. In the light of those views, this study aimed to analyse how the leader-member exchange (LMX) relationships effect innovative behaviour (IWB) of employees and does perceived organizational support (POS) mediates this relationship. A research survey was applied to 204 employees from companies operated in different sectors in Turkey. Factor and Reliability Analysis was used to analyse the construction of the variables IWB, LMX and POS in the questionnaire and the relationship among them were tested applying the Correlation and Regression analysis. The results showed that the quality of LMX has a positive and direct effect on IWB. LMX also had positively influenced POS. And POS also has a positive effect on IWB. All these results was in consistency with the literature findings. Finally, according to results of Multiple Regression Analysis POS was found to be partially mediate the relationship between LMX and IWB. It was also proposed that the model and the findings of this study will provide a usable guide for the organizations and their leaders in Turkey. The leaders may benefit from this research results, in order to facilitate employees‘ innovative behaviour, they may arrange their relationships with their subordinates