Deniz balığı yetiştiriciliği sektöründe rekabet algısı ve bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA SELÇUK UZMANOĞLU

Danışman: FATMA MÜGE ARSLAN

Özet:

DENİZ BALIĞI YETİŞTİRİCİLİĞİ SEKTÖRÜNDE REKABET ALGISI VE BİR ARAŞTIRMA Bu tez çalışmasında Türkiye’de deniz balığı yetiştiriciliği sektöründe rekabet algısı araştırılmaktadır. Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle beraber insanların bilgiye ulaşması kolaylaşmıştır. Bilgiye ulaşma ile beraber insanlar sağlıklı beslenmeye önem vermeye başlamışlardır. Bu nedenle sağlıklı protein kaynağı olan balığa talep gün geçtikçe artmaktadır. Bu artan talep nedeniyle de balık yetiştiriciliği sektörü her geçen yıl büyümeye devam etmektedir. Günümüzde artık balık üretiminde sıkıntılar yaşanmamaktadır. Yetiştiricilikte teknik bilgi anlamında üst seviyelere ulaşan işletmeler bir birleriyle yoğun rekabet içerisine girmektedirler. Bu çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. Birinci amacı, deniz balığı yetiştiriciliği sektöründe artan rekabet dolayısıyla sektörde yer alan yetiştiriciler, yem üreticileri, işleme işletmeleri, bakanlık çalışanları, üniversiteler, perakende işletmeler, araştırma enstitüleri ve tedarikçi işletmelerde çalışanların sektörde rekabeti nasıl algıladıklarını ortaya çıkarmaktır. İkinci amacı ise sektörde rekabet unsurlarını ortaya koymaktır. Bu amaçla hazırlanan anket 344 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular sektörde yer alan işletme tiplerine göre ayrı ayrı ve toplam olarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Sektörde tedarikçilerin ve alıcıların pazarlık gücünün yüksek ve ikame ürün tehdidinin ise düşük algılandığı, ürünün satış fiyatı, finansal güç ve pazara hızlı ürün sunma faktörlerinin ise önemli rekabet unsuru olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın birinci kısmında pazarlama stratejisi hedef pazar ve pazarlama karması, ikinci kısmında rekabet kavramı ve rekabet stratejileri anlatılmıştır. Üçün kısım ise tezin uygulama kısmını oluşturmaktadır. Uygulama deniz balığı yetiştiriciliği sektöründe gerçekleştirilmiştir. ABSTRACT A RESEARCH ON PERCEPTION OF COMPETITION IN THE MARINE FISH CULTURE INDUSTRY In this study, competitive perception in marine fish culture industry in Turkey investigated. Today, by the development of technology people's access to information has facilitated. People, with access to information, began to give importance to a healthy nutrition. Therefore; as a source of healthy protein, the demand for fish is increasing day by day. Also, this increasing demand motivates growth of fish farming industry intensevely. The production of fishery products performing almost without any problem. Enterprises reaching higher levels in technical knowledge on aquaculture, focus at fierce competition with each other. Study have two main objectives. The first objective is to uncover; how aquaculture enterprises, feed producers, processing enterprises, ministry employees, universities, retail businesses, research institutes and employees working for suppliers involved in the sector, perceiving the increased competition in marine fish culture industry. The second objective is to determine the elements of competition in the sector. Survey prepared for this purpose was conducted with 344 people. Results were evaluated and interpreted both separately and in total according to business types in the sector. In the industry, the bargaining power of suppliers and buyers was perceived high and the threat of substitute products was perceived low, whereas the factors of selling price of products, quickly delivering products to the market, and financial strength were determined to be important competitive factor. In the first part of the study, marketing strategy was described as including target market and marketing mix. In the second part, the competition concept and competitive strategies were described. The third part of the thesis contains the implementation. Research implemented at marine fish culture industry.