Kentsel ve açık alanda muhalif eylem olarak sanat


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Önder Bekel

Danışman: NİLÜFER ERGİN DOĞRUER

Özet:

Kentsel ve Açık Alanda Muhalif Eylem Olarak Sanat başlıklı tez çalışması bir eser metni çalışmasıdır. Sanatın muhalefetle kurduğu ilişkiyi tarihsel olarak incelerken aynı zamanda açık alan üzerinden eyleme dayalı pratiğinin çözümlenmesi adına örnekleri ortaya koyar. Sanatın muhalif dilinin oluşması ve bunun açık alanda ifadesine yönelik yaklaşım üzerinde durulan çalışma aynı zamanda sanatın muhalif kimliğinin oluşma sürecini ve günümüz sanatçılarının yapıtlarının bu tarihsel bellek ışığında analiz çabası olarak görülebilir. İki ana başlık altında toplanan bu çalışmanın, ilk bölümünde sanatın politika ile kurduğu yakın ilişkinin tarihsel zeminine dair bir analiz yaparak, muhalif sanatın gelişim etaplarını toplumsal olaylar ve sanat akımları pencerelerinden incelemiştir. Tez çalışması özellikle sanatın güncel hayatı değiştirmeye yönelik yaklaşımını akımlar ve yapıtlar üzerinden ortaya koyarken, sanatçıların yorumları ışığında bu anlayışı çözümler. Oluşturulan diğer başlıkta ise ortaya konan bilgiler ışığında tez için seçilen sanatçılar ve yapıtları analiz edilerek, günümüz muhalif sanatçıların hangi pratikten ve felsefeden yola çıktıklarının anlaşılması üzerine oluşturulmuştur. -------------------- The thesis titled Art as an Oppositional Action in Urban and Open Space is a work of text. While examining historically the relationship of art with the opposition, it also presents examples for the analysis of action-based practice over the open space. The study, which focuses on the formation of the opposing language of art and its approach to the expression of it in the open field, can also be seen as an attempt to analyze the formation process of the opposing identity of art and the works of today's artists in the light of this historical memory. In the first part of this study, which is gathered under two main headings, an analysis of the historical background of the close relationship art has with politics, examines the developmental stages of opposing art from the windows of social events and art movements. While the thesis presents especially the approach of art to change the current life through movements and works, it analyzes this understanding in the light of the comments of the artists. In the other title, the selected artists and their works are analyzed in the light of the information put forward and based on the understanding of the practice and philosophy of the contemporary opposition artists.