Dijital sanatlarda etkileşimsellik: Türkiye'de etkileşimsel dijital sanatların konumu üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANAN AKIN

Danışman: FİLİZ AYDOĞAN BOSCHELE

Özet:

Sanat ve teknolojinin yörüngelerinin kesişmesi insanlık tarihi kadar eskilere dayanır. Tarih öncesi çağların mağara duvarlarını süsleyen resimlerinden, içinde bulunduğumuz çağın dijital sanatına insanlar sanatı bir iletişim aracı olarak kullanmışlardır. Dijital Sanat ya da yeni medya sanatını geleneksel sanatlardan ayıran en önemli özelliği etkileşimsel oluşudur. Sanatın teknolojideki gelişmelerle birlikte kazandığı bu etkileşimsel özellik, sanatçı, sanat işi, izleyici kavramlarını dönüştürerek gerçeklik algısını da değiştirmiştir. Etkileşim olgusu, tüm bu değişimlere yol açarken kendisi de sürekli dönüşüme uğramaktadır. Bu çalışma, dijital sanatlarda etkileşim kavramını kuramsal bir çerçevede inceleyerek etkileşimin sanatçı, sanat işi ve izleyici kavramlarını nasıl dönüştürdüğünü sorgulamayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada ayrıca Türkiye’de etkileşimsel dijital sanat işleri üreten sanatçılar ve bu sanatçıların işlerinden örnekler ele alınarak, Türkiye’de etkileşimsel sanatın bulunduğu konuma açıklık getirilmesi hedeflenmektedir. Anahtar Kelimeler: Dijital Sanat, Etkileşim, Sanatçı, Sanat işi, İzleyici ABSTRACT The trajectories of art and technology have been intersecting troughout the history of mankind. From the prehistoric cave paintings to the digital art of the present men have used art as a means of communication. The most outstanding characteristic of digital art, or new media art as it is called, that distinguishes it from traditional art is the interactive nature. This interactive characteristic of art which it has gained in accordance with the technological developments, has transformed not only the concepts of artist, art work and spectator but also the way we concieve reality. Giving way to all these changes, the concept of interactivity itself is under constant transformation as well. This paper aims to present an in- depth- analysis of interactivity in digital arts from a theoretical perspective and to examine how interactivity has changed the notions of artist, art work and spectator. Moreover, it is the target of this study to present the current position of interactive digital arts in Turkey by analyzing the artworks of Turkish artists who produce interactive digital artworks currently. Key words: Digital Art, Interactivity, Artist, Art work, Spectator