Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Temel Tıp Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SELÇUK AKTURAN
Danışman: Mehmet Ali Gülpınar
Özet:
Amaç: Öğrenenlerin
yaşadıkları klinik deneyimler ve bu süreçte rol modeli aldıkları eğiticiler
üzerinden profesyonel kimlik oluşumlarıyla ilgili süreçleri ortaya çıkarmaktır.
Gereç ve yöntem: Anlatı desenli nitel araştırma
olarak tasarlanan bu tezde, veriler anlatısal yazım ve
derinlemesine görüşmeyle toplanmıştır. Çok merkezli tez çalışması devlet ve
vakıf üniversitesi tıp fakültelerinin katılımıyla yapılmıştır. Veri
çeşitlemesini sağlamak için, her coğrafi bölgeden en az bir tıp fakültesi
belirlenmiş ve çoklu anlatılar (öğrenen, rol model, ekip ve hastalar) kullanılmıştır.
Süreç iki aşamada yürütülmüştür. İlk aşamada
öncelikle nitel veriler için gerekli araçlar hazırlanmış, eğitimler verilmiş ve
sonrasında anlatısal yazım ve derinlemesine görüşmelerle nitel veriler
toplanmıştır. İkinci aşamada ise elde edilen nitel verilerin bağlamsal analizi
yapılmıştır.
Bulgular: Tarafların anlatılarının bağlamsal
analizleri sonucunda profesyonelliğe ve iyi hekim olmaya ilişkin çerçevelemeyle
ilişkili dört tema belirlendi. Anlatılarda öne çıkan bağlamsal unsurlar üç ana bağlam; (1) klinik ortam, iklim ve kültür, (2) toplumsal ortam,
iklim, kültür, ve (3) sağlık ve eğitim sistemi altında toplandı. Öğrenen
anlatılarının analizi sonucunda profesyonel kimlik ve hekimliğe ilişkin, ilki
daha çok teknik ve profesyonelliğe ilişkin yetkinlikler içinde kalan, ikincisi
ise toplumsal ve insani boyut ile liderliğe yönelik vurguyla daha geniş olan
iki ana çerçeveleme ortaya çıktı.
Sonuç: Bulgular, profesyonel kimlik
oluşumunun bağlamsal deneyimler/anlatılar üzerinden düşünümlerle ortaya çıkan bir
durum olduğunu düşündürmektedir. Bu süreçte, deneyimin/anlatının içinde
yaşandığı bağlam kadar tarafların bunlarla nasıl ilişkilendiği de belirleyici
olabilmektedir. Profesyonel kimliğin/hekimlik kimliğinin, kendine özgü
bağlamsal çerçevede, tarafların bu bağlamlarla farklı ilişkilenme şekillerine
göre, karşılıklı etkileşim, dönüşüm ve sosyallaşme ile hem planlı hem de örtük
öğrenme süreçlerinde ortaya çıkıyor olması eğitim programlarının bu yönde ele
alınmasını gerektirmektedir.