Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İSMAİL KURT
Danışman: Levent Deniz
Özet:
Bu araştırmada ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, okul
müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliliklerine ilişkin algılarının
hangi düzeyde oldukları belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma tarama
modeline uygun olarak düzenlemiştir. Araştırma resmi ortaöğretim
okullarında görev yapan öğretmenler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma
da öğretmenlerin lise okul müdürlerinin teknoloji liderliği
yeterliliklerine ilişkin algıları cinsiyet, çalıştıkları okul türü,
branş, mesleki kıdem, yaş, eğitim durumu, eğitimde teknoloji kullanımı
ile ilgili kurs alınıp alınmadığı, teknolojinin eğitimde kullanılma
durumu ve kendilerini bir teknoloji lideri olarak görme durumlarına göre
farklılık gösterip göstermediğine göre alt boyutlarda araştırılmıştır.
Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Esenyurt, Sultangazi, Üsküdar,
Maltepe, Kartal ve Pendik ilçelerinde resmi ortaöğretim okullarında
görev yapan 360 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma da karşılaştırmalı
tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem seçimi ise ulaşılabilir örneklem
seçilmiştir. Araştırmada 5'li Likert tipi "Okul Yöneticisinin Teknoloji
Liderliği Davranışları" ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen
verilerin analizimde yüzde, frekans, ortalama, bağımsız gruplar t-testi,
tek yönlü varyans analizi, Scheffe ve Tamhane testleri kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin lise okul
müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliliklerine yönelik algıları üst
düzeydedir. Öğretmenler okul müdürlerinin teknoloji liderliği
davranışlarını sık sık sergilediklerini düşünmektedirler ve bu
davranışlara yönelik algı düzeyleri iyi seviyededir. Araştırma
öğretmenlerin okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterliliklerine
yönelik görüşlerinde cinsiyetlerine, yaşlarına, kıdemlerine,
branşlarına, eğitim durumlarına, FATİH projesi eğitimde teknoloji
kullanımı kursu alıp almamalarına ve eğitimde teknoloji kullanımı
konusunda farklı bir kurs alıp almamalarına göre bir farklılık ortaya
koymamaktadır. Araştırma öğretmenlerin okul müdürlerinin teknoloji
liderliği yeterliliklerine yönelik görüşlerinde çalıştıkları okul türü,
teknoloji kullanımında yeterlilik, derslerinde teknolojiyi kullanma
sıklıkları ve kendilerini teknoloji lideri olarak kabul etme
seviyelerine göre bir farklılık ortaya koymaktadır.