Esneme-iç geçirme, dudak trili ve dil rahatlatma egzersizlerinin ses egitiminde kullanılabilirliği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Şahin

Özet:

ESNEME-İÇ GEÇİRME, DUDAK TRİLİ VE DİL RAHATLATMA EGZERSZİLERİNİN SES EĞİTİMİNDE KULLANILABİLİRLİĞİ Bu araştırmada ses tedavisinde de kullanılan dudak trili, esneme-iç geçirme ve dil rahatlatma egzersizlerinin müzik öğretmenliği programlarında kullanılabilirliği değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme için müzik öğretmeni adaylarına 8 haftayı kapsayan bir çalışma programı uygulanarak, yapılan bu egzersizlerin ses kalitesine olan etkileri akustik ve aerodinamik ölçüm teknikleriyle araştırılmıştır. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu (N=31) Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2010–2011 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 1. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Uygulamanın yapıldığı deney grubu (n=16) ve kontrol grubu (n=15) rastgele seçilmiştir. Her iki grubun belirlenmesinde grupların özelliklerinin denk olmasına özen gösterilmiştir. Deney grubundaki öğrencilere ses egzersizi programı (haftada 1 ders saati) uygulanırken, kontrol grubuna bu egzersiz programı uygulanmamıştır. Araştırma sürecinde her iki gruptan ses kayıtları alınarak, akustik ve aerodinamik ölçümleri yapılmıştır. Yapılan akustik ölçümler MDVP ses analiz programıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler birbirleriyle karşılaştırılmıştır, istatistiksel olarak yorumlanmıştır. Verilerin analiz edilmesiyle elde edilen sonuçlarda, deney grubunun uygulama süreci sonunda kontrol grubuna kıyasla iyileşme ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak deney grubundaki müzik öğretmeni adaylarına uygulanan egzersiz programı hem kısa hem uzun vadede müzik öğretmeni adaylarının seslerinin frekans, şiddet, gürültü düzensizliği ile ilgili parametrelerinde ve maksimum ses üretme süresinde anlamlı bir farklılığa yol açmış, dolayısıyla ses kalitesinde anlamlı bir düzelmeye neden olmuştur. Öğrencide meydana gelen davranış değişikliği süreç içersinde kendisini göstermiştir. ABSTRACT USABILTY OF YAWN-SIGH, LIP TRILL AND TONGUE RELAXATION EXERCISES IN VOICE TRAINING In this study, the effectiveness of the “lip trill” , “yawn-sigh” and “tongue relief” voice therapy techniques are evaluated for their usability in music education programs. An 8 week program containing the above mentioned exercises is applied to the music teacher candidates. The effects of these exercises to the voice quality are investigated by using acoustic and aerodynamic measurement techniques. Experimental method is used in this study. Work group (N=31) consists of 2010-2011 1st degree students of Marmara University Atatürk Education Faculty Fine Arts Education, Music Education Department. Treatment group (n=16) and control group (n=15) are determined randomly, taking into account the balance of the properties of the two groups. While an 8 week voice exercise program is being applied to the treatment group for 1 hour a week, the control group is left without any voice traitment. The voice of the students are recorded and acoustic and aerodynamic measurements of these recordings are performed. MDVP software is used for acoustic analysis. The analyzed data of the recordings before and after the exercises are compared and statistical interpretation is made. The final data analysis indicates an improvement in the treatment group compared to the control group. As a result, the exercise program that is applied to the music teacher candidates treatment grou, causes a significant difference in the voice quality and the parameters such as frequency, loudness, fluctuation strength and maximum fonation time in short and long term thus a significant improvement in the sound quality is achieved. The change in the behaviour of the student was evident during the experiment period.