60-72 aylık çocuklara uygulanan aile katılımlı ilköğretime hazırlık programının çocukların ilköğretime hazır bulunuşluk düzeyine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özlem Yeliz Özbek

Danışman: ÖZGÜL POLAT

Özet:

İnsan yaşamının temelini oluşturan okul öncesi dönem, insan hayatının en duyarlı dönemidir. Bu dönem gelişimin en hızlı olduğu yıllardır. Günümüzde, çocuğun gelişiminin yalnız kalıtımsal faktörler ya da yalnız çevre faktörü ile açıklandığı tek yanlı görüşler artık önemini kaybetmiştir. Toplumsal çevre koşullarının da çocuğun gelişmesinde önemli rolü olduğunu vurgulayan ve özellikle yaşamın ilk yıllarında içinde yaşadığı aile ve yakın çevrenin sağladığı olanakların çocuğun duygusal, toplumsal ve zihinsel gelişimindeki rolüne değinen görüşler giderek daha çok ön plana çıkmaktadır. Çocuğun dış etkilere açık olduğu ve korunmaya gereksinim duyduğu yaşamın ilk yıllarının, öğretmenler, aile, okul ve toplum işbirliği ile en iyi şekilde değerlendirilmesi, sağlıklı bireylerin yetiştirilmesi açısından son derece önemlidir. Bu tez çalışmasında 60-72 aylık çocuklara uygulanan “Aile Katılımlı İlköğretime Hazırlık Programının” çocukların ilköğretime hazır bulunuşluk düzeyine etkisi incelenmiştir. Çalışma grubunu, MEB’ na bağlı Kocaeli ili Gebze ilçesi Zafer İlköğretim Okulunda 2009-2010 eğitim-öğretim yılındaki anasınıfına devam eden 40 çocuk ve 40 veli oluşturmuştur. Bu çocukların 20’si deney 20’si ise kontrol grubunda yer almaktadır. Deney grubunda bulunan 20 çocuğa 4 ay boyunca “Aile Katılımlı İlköğretime Hazırlık Programı” uygulanmıştır. Aile Katılımlı İlköğretime Hazırlık Programına başlarken aileler seminerler, toplantılar, notlar ve ev ziyaretleri aracılığı ile bilinçlendirilmiştir. Program kapsamında hem başlangıç aşamasında hem de sonunda iki gruba da Polat Unutkan tarafından (2003 yılında geliştirilen ve standardizasyonu yapılan uygulama) ‘Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği’ nde yer alan matematik, fen ve ses becerileri ile labirent ve çizgi çalışmaları ile ilgili sorular sorulmuştur. Aynı zamanda ölçeğin içerisinde yer alan gelişim formu da veliler tarafından öğretmen giminde doldurulmuştur. Verilerin analizinde ön test-son test deneme modeli kullanılmıştır. Yapılan çalışma sonucunda, hazırlanan “Aile Katılımlı İlköğretime Hazırlık Programı” ile çocukların ilköğretime hazır bulunuşluklarını anlamlı düzeyde artırdığı görülmüştür. Anahtar kelimeler: İlköğretime hazır bulunuşluk, aile katılımı, ilköğretime hazırlık programı. ABSTRACT Forming the foundations of the pre-school period on the human life, the most sensitive period for our infants.This is the fastest period in many years of development. Today, the child's development not only of hereditary factors or environmental factors alone now has lost its importance with the described one-sided opinions.Emphasizing the important role in the development of the child's social and environmental conditions, especially during the first years of life lived in the family enviroment, and close to the amenities provided by the environment the child's emotional, social and mental development of opinions on the role of addressing more and more come to light.The more open to outside influences, and protection of the child is required by most of the early years in life, teachers, family, school and community co-operation with the best evaluation, training is extremely important for healthy individuals. In this thesis applied to children aged 60-72 months old "Family Participation School Readiness Program," the level of readiness of the children in primary schools were investigated.The study group, Ministry of Education to the Gebze district of Kocaeli at Zafer Primary School in 2009-2010 pre school of 40 children and 40 parents were formed in this experiment, 20 children in the control group.For 4 months for the 20 children in the experimental group, "Family Participation School Readiness Program" was applied.Family Participation,The School Readiness Program involving families, seminars, meetings, notes, and through home visits was successful.Under the program, as well as at the end of the initial phase of the two groups by Mrs Polat (2003, developed and standardization in the application), 'Ready to Vote for Primary Scale of Marmara at the maths, science, and audio capabilities, and line studies with the maze of questions were asked about.At the same time in the scale of the development in the forms filled in by the parents under the supervision of teachers. Pre-test-post-test analysis of the data used in this experiment. As a result of the study, prepared by "Family Participation School Readiness Program" with the children's primary education was seen to increase significantly available and ready. Key words: School readiness, family involvement, prepare program to primary school.