1960 sonrası heykel sanatında işlevsel yaklaşımlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Timuçin Erk

Danışman: NİLÜFER ERGİN DOĞRUER

Özet:

Bu yüksek lisans çalışması işlevsellik taşıyan bireysel yapıtların sergilendiği, uygulamaya yönelik bir araştırmadır. Çalışmanın amacı, modernizm ile birlikte işlev alanını terkettiği varsayılan sanatın, işlev ile olan günümüzdeki ilişkisini sorgulamaktır. Bu kapsamda, bireysel çalışmalara da ışık tutması amacıyla, literatür taraması ve yapıt incelemeleri yöntemiyle, işlevsel bağlamda üretim olgusunun kökenleri ve sanatın işlevsel açıdan dönüşümü kısaca irdelenerek sanat ve işlevsellik ilişkilendirilmiş; heykel sanatında işlevsel yaklaşımlar 1960 sonrası heykel sanatına ait kalıcı yapıt örnekleri yardımıyla incelenmiştir. Bu yolla, çağdaş heykel sanatının işlevsellik ile olan ilişkisi Batı Sanat tarihi ekseninde temellendirilmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak sanatın günümüz dünyasında günlük fayda yoluyla kendisine daha fazla yer bulma şansı yakaladığı, fakat sanatın geçmişten gelen esrik doğasının günümüzde de devam ettiği yargısına varılmıştır. -------------------- “The Functional Approaches in Post-1960‘s Sculpture” named master study is a practice based research which also exhibits individual works of art which contain functional purposes. The study aims to examine the todays relation of art with functionality, which are assumed to be separated in history. In this content, to also serve the individual works, roots of production and transformation of art in functional context were examined to relate art and function through the method of literature search and examinations of works of Post-1960’s permanent sculptures. By this way, study was tried to found a ground to the relation of contemporary sculpture art and functionality within the frame of history of western art. As the conclusion, it was inferred that, in todays world, art finds more place for itself through functionality, however ecstatic nature of art still maintains.