Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çokkültürlülüğe ilişkin görüşleri ve çokkültürlü eğitime yaklaşımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA DEMİRSOY

Danışman: Kaya Yılmaz

Özet:


Küreselleşen dünyada eğitimcilerin sahip olması gereken niteliklerden birinin çokkültürlülük olduğu söylenebilir. 20. yüzyılın ikinci yarısında popülaritesini kazanan bu kavram, teknolojinin insan hayatında vazgeçilmez bir yer alması ve dünyada değişik kültürlerin, toplumların ve insanların birbirleriyle daha yakın ilişki kurar hale gelmesiyle farklılıklara karşı olan bakış açısını değiştirmiş; farklılıkların varlığı insanları belli anlayışa sahip olmaya yöneltmiştir. Bu anlayışa adını veren çokkültürlülük, zamanla eğitim dünyasında da kendine yer edinmeye başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin çokkültürlülüğe ilişkin görüşlerini ve çokkültürlü eğitime yakla-şımlarını ortaya koymaktır. Bu amaçla Marmara Bölgesi'nde bulunan bir devlet üniversitesinde 4. sınıfta öğrenim gören sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşlerini almak için önceden hazırlanan sorular çerçevesinde yarı yapılandırılmış mülakat gerçekleştirilmiştir. 12 öğretmen adayına uygulanan mülakat sonucu elde edilen veriler, öncelikle yazıya dökülmüş ardından betimsel analiz uygulanmaya çalışılmıştır. Araştırma çerçevesinde görüşlerin analizi sonunda öğretmen adaylarının çokkültürlülüğü, birden fazla kültürün, farklı kültürel grupların ve farklı kültürel unsurlara sahip insanların bir arada olması olarak gördükleri; çokkültürlü eğitime de farklı kültürlerin, kültürel grupların ve kültürel unsurların müfredatlarda ve eğitim kurumlarında yer alması olarak yaklaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çokkültürlülüğü, küreselleşmeyle ilişkisi çerçevesinde ve kendi yeterlilikleri açısından da değerlendiren öğretmen adayları, ayrıca çokkültürlülüğü ve çokkültürlü eğitimi engelleyen etmenlere iliş-kin de görüşlerini belirtmişlerdir. Bazı görüşlerde ise öğretmen adaylarının altyapılarına göre farklılıklar söz konusudur.