Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: REMZİ DURMAZ
Danışman: Serdar Pirtini
Özet:Günümüz piyasa sisteminde işletmelerin pazarlama ve finansal performansının ölçülmesi, hem uygulamacıların hem de akademisyenlerin ilgisini daha önceden hiç olmadığı kadar çok çekmektedir. Benzer şekilde bir işletme türü olan tarım satış kooperatiflerinde de performans ölçümüne olan ihtiyaç her geçen gün artmaktadır. Bununla birlikte yoğun rekabetin yaşandığı günümüz ekonomisinde, kooperatif işletmeler için pazarlamanın önemi günden güne daha iyi anlaşılmaktadır. Çünkü üretim konusunda avantajlı durumda olan kooperatif işletmeler, diğer işletmeler ile pazarlama ve performans açısından karşılaştırıldığında zayıf kalmaktadır. Bu tür sonuçlardan dolayı kooperatif işletmelerin de performanslarını ölçme ve artırmada gerekli çalışmaları yapması bir zaruret haline gelmiştir. Bu çalışmada, tarım satış kooperatifinin pazarlama ve finansal performansında, kooperatiflere bir devlet desteği sayılan vergi muafiyet ve istisnalarının önemine dair örnek bir uygulama ele alınmıştır. Gerçek verilere yakın olacak şekilde geliştirilen örnek uygulama ile vergisel muafiyet ve istisnaların kooperatif işletmelerin karlılığındaki artış tutarı, maliyet ve giderlerinde sağlamış olduğu azalma, finansal analiz yöntemi aracılığı ile ortaya konulmaya çalışılmıştır. Böylelikle vergi öncesi ve vergi sonrası ortaya çıkan mali tabloların finansal analizi yapılarak tarım satış kooperatiflerine vergi muafiyet ve istisnalarının sağlamış olduğu kar ve maliyet avantajlarının, tarım satış kooperatiflerinin pazarlama ve finansal performansına ne ölçüde etki ve fayda sağladığı ortaya koyulmuştur. ABSTRACT Measuring the marketing and financial performance of businesses in today's market system has attracted the attention of both practitioners and academics more than ever before. Similarly, the need for performance measurement in agricultural sales cooperatives, a type of business, is increasing day by day. Along with that, in today's economy where intense competition is experienced, the importance of marketing for cooperative enterprises is better understood day by day. Because cooperative enterprises, which are advantageous in terms of production, are remain weak when compared with other businesses in terms of marketing and performance. Because of such consequences, it has become a necessity to carry out the necessary studies to measure and increase their performance in cooperative enterprises. In this study, an example application of the importance of tax exemptions and exceptions counted as a state support for cooperatives in the marketing and financial performance of agricultural sales cooperatives has been addressed. The sample application developed to be close to the actual data and the increase amount in profitability of cooperative enterprises of tax exemption and exceptional, provided reduction in cost and expenses have been tried to be explained through the financial analysis method. In this way, performed financial analysis of financial statements occurring pre-tax and post-tax have been revealed the profit and cost advantages of tax exemptions and exemptions to agricultural sales cooperatives, provides how much effect and benefit to marketing and financial performance of agricultural sales cooperatives.