Siyasal Kanaat İnşası: Muhtarlar Toplantısı Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HABİBE YILDIZ

Danışman: Cengiz Anık

Özet:

Bireylerde ve gruplarda kanaat oluşturma ya da değiştirme isteği eski Yunan’dan bu yana özellikle politik alanda ilgi çeken, tartışılan ve çalışılan bir konu olmuştur. Siyasal kanaatin oluşmasında en etkin rol siyasal lidere düşmektedir. Hedef kitleyi ikna etme, tutumları değiştirme, siyasal bir kanaat inşa etme sürecinde siyasal liderin yürüttüğü tüm iletişim çabalarının en önemli unsuru ise liderin söylemi olan retoriktir. Bu çalışma siyasal kanaat inşasında lider retoriğinin ikna gücünü irdelemektedir. Bu bağlamda Muhtarlar Toplantısında Recep Tayyip Erdoğan’ın retoriğin ikna gücünü nasıl kullandığı araştırılmaktadır. Retorik performans alanı olarak politik retorik biçimine göre kanaat inşa etmeye uygun olan Muhtarlar Toplantısı’nda, Erdoğan’ın dili kullanım şekli, kullanım amacı ve ne’yi nasıl söylediği sorunsalına odaklanılmaktadır. Erdoğan’ın söylemlerinde retoriğin türlerinden politik retorik kavramıyla birlikte retoriğin unsurları olan ethos, pathos ve logosu nasıl kullandığı incelenmekte, söylemlerinin altında yatan anlam açığa çıkarılmaya çalışılmaktadır. Araştırma Erdoğan’ın 2015, 2016, 2017 ve 2018 yıllarında Muhtarlar Toplantısında yaptığı konuşmalarla sınırlandırılmaktadır. Araştırma kurgusunda konuşma metinleri içeriklerine göre kategorilere ayrılmakta, konuşmalar üzerinde, nitel araştırma yöntemi temel alınarak metin analizi yapılmaktadır. -------------------- The desire to create or change the opinions of individuals and groups has been a topic of interest, debate and study – especially in the political sphere – since ancient Greece. The most effective role in the formation of political opinion falls to the political leader. The most important element of all communication efforts carried out by the political leader in the process of persuading the target audience, changing attitudes and building a political opinion is the rhetoric, or discourse of the leader. This study examines the persuasive power of a leader’s rhetoric in the construction of political opinion. In this context, during the Muhtar’s Meeting in Ankara, Recep Tayyip Erdoğan exhibits how rhetoric effectively uses the power of persuasion. The Mukhtar’s Meeting is suitable for constructing an opinion according to the political rhetorical forms as it focuses on the way Erdoğan uses language: its purpose and how he says what. By examining Erdoğan's political rhetoric, one sees how it persuasively uses ethos, pathos and logos. The research is limited to Erdoğan's speeches at the Muhtar's Meeting in 2015, 2016, 2017 and 2018. In research editing, speech texts are categorized according to their content and text analysis is conducted on the speeches based on the qualitative research method.