Neyzen Halil Dikmen'in ney tavrı ve ses kayıtlarının müzikal analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Cüneyt Aydın

Danışman: AHMET HAKKI TURABİ

Özet:

Türk mûsıkîsinin, bilhassa Dînî mûsıkînin en mühim sazı olan Ney, tasavvuf kültürü ve bu kültürün yaşandığı çevrelerin mûsıkî icrasında bir tavra sahip olmuştur. Tekke tavrı, klâsik tavır olarak adlandırılan bu icrâ tarzı, bir meşk silsilesine bağlı olarak Neyzen Aziz Dede’den, Neyzen Emin Dede’ye; Emin Dede’den, Halil Dikmen’e intikâl etmiştir. Bu çalışmada Halil Dikmen’in hayatı, kişiliği, ressamlığı, neyzenliği ele alınmıştır. Bu doğrultuda Halil Dikmen’e âit ses kayıtları notaya alınarak tavrı oluşturan unsurlar belirlenmiş ve icrâ edilen eserlerin asıl notasıyla kıyaslanarak Halil Dikmen’in ney tavrının ortaya çıkartılması hedeflenmiştir. -------------------- Ney is the most important instrument for Turkish and especially religious music, has a style in the culture of Turkish Sufism and the music performance of this living environment. Tekke style called classical style, is, respectively, inherited from Neyzen Aziz Dede, Neyzen Emin Dede, Emin Dede to Halil Dikmen. In this study, individual's personality, his painting and, ney performing of Halil Dikmen was investigated. In this respect, it is determined the factors constituting his Ney style by notating his records and it was aimed to reveal the Halil Dikmen Ney style by comparing with master copy notes and performed music.