6. sınıflarda ölçüler konusunun öğretiminde tematik öğretimin öğrencilerin matematik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA KILCAN

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

İlköğretim çağı öğrencilerinin en çok korktukları ve çekindikleri ders olan matematik dersinin öğretimi için çok çeşitli araştırmalar yapılmış ve bir çok yöntem ve teknik bulunmuştur. Ancak matematik oldukça teknik ve kavranması çok güç bir bilimdir. Bu nedenle öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda onları korkutmadan ve özellikle derse karşı ilgi duymalarını sağlayarak öğretim yapmak zorunludur. Günümüzde ilköğretim okullarının yalnızca akademik başarıya odaklanmaları yeterli değildir.Eğitim ve öğretimin gerçekten etkili olabilmesi için öğrencilerin çok yönlü gelişmesi sağlanmalıdır.Öğrencilere sınav başarısı ve akademik gelişmenin yanı sıra; araştırmacı -bilimsel tutum, yaşam boyu öğrenme alışkanlıkları, etkili kişiler arası ilişkiler, etkili düşünme, öğrenme ve yaşama becerileri gibi özelliklerin kazandırılmasını da amaçlamalıdır.Tematik öğretim metodu ile bütün bunlar amaçlanmaktadır. Öğrencinin aktif katılımı ile gerçekleşen öğretim ile tam öğrenmenin gerçekleşmesi hedeflenmektedir.Öğretim sırasında öğrencinin davranışı bizzat yapması, öğrenmede somut bilgilerde hareket edilerek ilerlenmesi gerekir. Öğrencilerin etkin bir şekilde katılımı sağlanarak yapılan öğretim sonucunda öğrenci hem derse ilgi duyacak hem de matematiği öğrenecektir. Bu çalışmada; ilköğretim okullarının 6. sınıflarında ölçüler konusunun öğretiminde tematik öğretim metodu uygulamasının öğrencilerin matematik başarısına etkisinin olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu deneme modelindedir. Araştırma, İstanbul ili, Beykoz ilçesinde bulunan Sedat Simavi İlköğretim Okulu'nda gerçekleşmiş olup, aynı öğretmen tarafından okutulan 6-B ve 6-C sınıflarında okuyan toplam 44 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada, deneklerin seçimi ve uygulamadan önceki bilgilerinin eşit olup olmadığını ölçmek için ön test uygulanmıştır. Araştırma sonrasında, araştırma uygulama süresince işlenen ölçüler konusunu da içeren son test uygulanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında güvenilirlikleri de test edilen; ön test ve son test olmak üzere "Matematik Başarı Testleri" , kişisel bilgilere ulaşmak için "Kişisel Bilgi Anketi", öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini belirlemek için "Akademik Benlik Kavramı Ölçeği" , öğrencilerin matematik dersine ilgilerini ölçmek için Ahmet Ş. Özdemir ve S. Filiz Öztuncay tarafından oluşturulan "Matematik Tutum Ölçeği" uygulanmıştır. Deney grubuna Tematik öğretim metodu, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim metodu uygulanmıştır. Araştırma verileri SPSS 10.00 paket programı kullanılarak analizleri yapılmış ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda ilköğretim okullarında 6. sınıf matematik müfredatında bulunan Ölçüler konusunda, tematik öğretim metoduna uygun yapılan öğretimin öğrencilerin; 1) Matematik başarıları üzerinde etkili olduğu, 2) Matematik tutumları üzerinde etkili olmadığı, görülmüştür. ABSTRACT Many researches have been done and, many techniques and methods have been developed to teach mathematics to students who are at the age of elementary education, and who mostly fear and worry about it. Because of that, mathematics should be taught especially without causing fear but by drawing the attention of the students throughout their abilities and interests But today it is not enough for elementary schools to focus only on academical success. To be able to call education as effective, schools must help students develop in many ways. Versatil developed of the students should be obtained for education to become really effective.Beside of the academic development and success in exams; scientific-investigative attitude, effective communication and relationships, efective thinking, learning and living skills, learning habits should be aimed for students to gain. All these features are aimed by interdisciplinary-thematic approachinart education. By ecouraging active participation of the students, learning in a full sense is aimed. During the learning process, the student should perform the "act" by himself, as a part of improving by acting upon "concrete" knowledge. As a result of teaching which provides active participation of students, they will pay more attenion to the lesson and learn Mathematics. In this study, the research focus was 6th grade students succes in the mathematics when the thematic approachinart education in terms of the measures. The research is a pretest-posttest control group model. The research has been carried out with total 44 students from the 6/B and 6/C classes, who taught by the same researcher, in the Sedat Simavi elemantary-Secondary School in Beykoz, in İstanbul. A pretest has been given to the students to decide the sample and to determine their levels of knowledge before the research is started. And at the end of the research a posttest comprising the subjects taught during the research has been given to the students. The reability of the "Mathematics Success Tests", the pretest and posttest have also been tested during collection of the research data. The "Personal İnformatin Qery" questionaire was applied to obtain information about individuals.The "Academic Personality Consepts Scale" in order to measure students' interests and ability. Students were given the "Mathematics Apporach Scale" in order to measure information about individuals' interest in the lesson. The experiment group has been taught to thematic approachinart education, whereas the control group has been taught with the tradional method. The research data were analyzed and commanted with the SPSS 10.00 packege program. As a result of the research, regarding the measures in the 6th grade mathematics curriculum, it has been seen that implementation of the thematic education on the students 1) is effective on the succes of the students, 2) is not effective on their approaches.