Reklamın dilbilimsel boyutları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYÇA CAN KIRGIZ

Danışman: EMEL KARAYEL BİLBİL

Özet:

TEZ İ REKLAMIN DİLBİLİMSEL BOYUTLARI Günümüz tekniğinin durmadan gelişmesi ve çeşitli kuruluşların ürünlerini daha çok satabilmek için aynı alanda iş yapan diğerkuruluşlarla yarışa girmesi reklamcılığa yeni boyutlar kazandırmış ve reklamcılıkta kullanılan dilde yeni buluşlar aranmasına yol açmıştır. Bir malı yazarlarken yapılacak olan reklamda aranan en belirgin özellik, o reklamın önce kolaylıkla okunabilir, sonra da kolayca anlaşılabilir olmasıdır. Bu çalışmanın amacı kitle iletişimin bir taşıyıcısı olan reklamlarda dil olgusunu incelemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için farkı kullanım alanı olan reklamlar seçilmiştir. Seçilen reklamlarda yer alan tümceler başlık, arabaşlık, slogan ve metin düzleminde yazımsal, sesbilgisel biçimbilgisel, sözdizimsel, anlambilgisel ve sözbilimsel açıdan çözümlenmiştir. Bunun anı sıra çeşitli reklemlardan alınan örneklerle metnin iletisi, işlevi gösterilmeye çalışılmış, reklam oluşturulurken düşünce yolunun saptanması ve yaratıcılık üzerinde durulmutur. Sonuç olarak, Türk reklamcılığında kullanılan dil değişkenlerinin ağdalı bir nitelikte olup, reklamların genelinin, dil deyiş biçimi bakımından kurallı, yalın ve gündeliktir hazırlandığı görülmüştür. Reklamlar az sözcük ve az zaman çerçevesi içinde çok iş aypmak amacını taşıdığından, kullanılan dil kalıplarının karmaşık türden olmadığı, temel anlam esasına dayandığı, bu sebeple başlık, arabaşlık ve sloganların dilinin dikkati çekecek derecede kısa, açık, anlaşılır, sesbilgisel ve anlambilgisel bakımdan da kuvvetli bir üslupla yazıldığı gözlenmiştir. ABSTRACT THE LINGUISTIC DIMENSIONS OF THE ADVERTISEMENT The fact that the technique develops continuously and various companies are in a ace with the other institutions who work in the same field in order to sell their goods more has bought new dimensions to the advertising and has led to a search for new inventions in the language used in the advertising. The most outstanding feature of an advertisement prepared to market something is firstly its being read and then being understood easily. The aim of this study is to analyze the language phenomenon in the advertisements which is a conveyor of mass medai. In order to realize this aim, advertisements from different usage areas were selected. The sentences in the chosen advertisements were analyzed in terms of title, sub-title, slogan, and literary, hhonetics, stylistic, syntactic, semanic and rhetoical angles. Besides, the message and the function of the text were tried to be depicted by taking varioğus examples from different advertisements and determining the thinking way and creativity were also considered. As a result: it is observed that the language variables of Turkish advertising are redundant and most of the advertisiments are prepared rigid, simple and daily in terms of language usage style. The advertisements have an aim of performing more work in short time with fewer words: that s why, that the language structures are not complicated and are based on basic meaning principal. For that reason, it is observed that the language of title, sub-title, slogan are so short, clear and understandable that they attract the people s attention on one hand and on the other hand they are written with a strong style in terms of phonetics and semantics.